joi, 15 iulie 2021

Domenii de activitate (meserii, profesii)

 Clasificarea meseriilor şi profesiilor I s to r ia c iv iliz a ţ ie i c o n s titu ie o lu n g ă ş i in te re s a n tă c ă lă to r ie p e d r u m u l d e s c o p e r ir ilo r . A le g e r e a p r o fe s ie i r e p r e z in t ă o d im e n s iu n e im p o r t a n t ă a a c e s te i c ă lă to r ii, ia r s t u d iile a s u p ra e i v ă v o r p e r m it e să v ă im p lic a ţ i p le n a r în a c e a stă c ă lă to rie . C e este, d e fa p t, p ro fe s ia ? E s te t ip u l d e a c tiv ita te s o c ia lă ce se e x e rc ită p e b a z a u n e i p r e g ă tir i p ro fe s io n a le , a u n e i c a lific ă r i. E a este n u d o a r u n m ij lo c d e a n e c îş tig a e x is te n ţa , c i ş i u n m o d d e v ia ţă , u n r o l s o c ia l. E s te im p o s ib il d e d e te r m in a t e x a c t c îte p r o fe s ii e x is tă a s tă z i în lu m e , d e o a re c e u n e le d is p a r, a lte le a p ar. C u m să n e o r ie n t ă m în m u lt it u d in e a d e p r o fe s ii, c u m s -o a le g e m p e ce a p o t r iv it ă ? N e v in e în a ju to r c la s ific a re a a c e sto ra . C e a m a i c u n o s c u tă c la s ific a re a p r o f e s iilo r d u p ă p r in c ip iu l c a r a c t e r u lu i m u n c ii p re s ta te î i a p a r ţ in e s o c io lo g u lu i a m e r ic a n C . W . M il l s ( W h ite Collar. The A m erica n M id d le C lasses, 1 9 5 1 ). A s tfe l, p r o fe s iile p o t fi îm p ă r ţ it e în d o u ă g r u p e m a ri: 1) m u n c ă p r e p o n d e r e n t fizic ă (gu lere a lb a stre) - p r o d u c m a n u a l b u n u r i, c o n s tr u ie s c ca se etc. (fig. 16.1); 2 ) m u n c ă p r e p o n d e r e n t in telectu a lă (gu lere a lb e ) - p re s te a z ă m u n c i c u c a lif ic ă r i s u p e r io a r e ( d re p t, e d u c a ţie , m e d ic in ă , m a n a g e m e n t, a rtă e tc.) (fig. 1 6 .2 ). Fig 16.1. Profesii din categoria gulerelor albastre Fig 16.2. Profesii din categoria gulerelor albe P r o f e s iile p o t f i c la s ific a t e ş i în f u n c ţ ie d e c r it e r iile : e c o n o m ic , p e r a ­ m u r i, t e h n o lo g ic , s o c ia l. Î n c o n f o r m it a t e c u a c e s te p a t r u c r it e r ii d e a c t iv ita te d e m u n c ă , p s ih o lo g u l r u s E . K li m o v a r e a liz a t P ir a m id a c la s if ic ă r ii p r o f e s iilo r (fig. 1 6 .3 ). Grupe [4] Fig. 16.3. Piramida lui Klimov 1. C on diţiile în care se desfăşoară m un ca (4 g ru p e d e p r o fe s ii) : • lu c r u l în c o n d iţ ii „ d e c a m e ră ” ( c o n ta b il, b ib lio te c a r ) • lu c r u l în a e r lib e r ( p o m p ie r, v it ic u lt o r , c o n s tr u c to r ) • lu c r u l în c o n d iţ ii n e o b iş n u ite ( m in e r, a lp in is t, s a lv a m a r) • lu c r u l în c o n d iţ ii d e m a x im ă re s p o n s a b ilita te fa ţă d e o a m e n i (m e d ic , m ilit a r , ju d e c ă to r, p ro fe s o r) . 2. Uneltele şi m ijloacele de prod u cere (2 s e c ţii d e p ro fe s ii) : • fo lo s ir e a u n e lt e lo r d e m u n c ă m a n u a lă ( tîm p la r, lă c ă tu ş , m u z ic ia n ) • fo lo s ir e a m ijlo a c e lo r fu n c ţ io n a le (e d u c a to r, d e g u s ta to r, p ro fe s o r) 3. Scopul m u n cii (3 c la s e d e p ro fe s ii) : • g n o s tic e (d e c u n o a ş te re ) ( c o n tr o lo r , m e rc e o lo g , a n c h e ta to r, c r it ic ) • tr a n s fo r m a to a r e ( p ic to r, c o fe ta r, p e d a g o g , g e o lo g ) • e x p lo ra to a re (d e s ig n e r, c ro ito r, c o n s tr u c to r ) . 4. O biectu l m un cii (5 t ip u r i d e p ro fe s ii) . În fu n c ţie de obiectul m uncii, p ro fe siile se îm p a rt în c in c i tip u r i (tabelul 16.1). Tabelul 16.1. Tipurile de profesii în funcţie de obiectul muncii Tipul profesiei Codul Obiectul muncii Exemple 1. Om - natură N Diferite organism e vii, procese biologice Agronom , silvicultor, pomicultor, piscicultor, zootehnician, veterinar 2. Om - tehnică T Maşini, m ecanism e, m ateriale şi tipuri de energie, sistem e tehnice Energetician, şofer, tehnician, frezor, lăcătuş, pilot, tractorist, sudor 3. Om - om O Oam enii Profesor, asistentă medicală, medic, ghid, asistent social, vînzător, militar, regizor 4. Om - sistem de semne S Schem e, hărţi, simboluri, formule, cifre, tabele, sem ne rutiere Programator, casier, redactor, contabil, notar, matematician, cartograf 5. Om - chip artistic A Creaţii literare, m uzicale, fenomene artistice, opere de pictură, sculptură Actor, scriitor, designer, fotograf, m uzician, pictor, artist de balet, dansator Fig. 16.4. Diferite profesii în funcţie de obiectul muncii Î n p r o c e s u l d e a le g e re a p ro fe s ie i, este n e c e s a r să ţ in e m c o n t d e in f o r ­ m a ţ iile d e s p re c la s ific a r e a p r o f e s iilo r ş i d e s p re c a lită ţ ile ş i a b ilit ă ţ ile p e c a re tr e b u ie să le p o s e z i. D a c ă a v e ţi n e v o ie d e a ju to r, a d re s a ţi-v ă p r o fe s o r ilo r , p s ih o lo g u lu i, c a re v ă p o t p r o p u n e d iv e rs e te ste d e a u to c u n o a ş te re . Lucru individual 1. S e le cte a ză şi co m p letează portofoliul cu inform aţii relevante despre lum ea profesiilor. 2. E la b o re ază proiectul „Eu şi profesia m ea”. C a ra cte rize a ză profesia a le a să în funcţie de obiectul m uncii şi determ ină tipul ei. 3. A lcătu ieşte o listă a profesiilor care crezi că ţi se potrivesc. Lucru în grup 1. Repartizaţi profesiile pe care le cunoaşteţi în funcţie de obiectul m uncii, utilizaţi inform aţiile din tab. 16.1. 2. Explicaţi maxima: „Profesia este coloana vertebrală a vieţii” (Friedrich Nietzsche). E d u c a ţ ia t e h n o lo g ic ă • c la s a a 9-a modulul Istoricul si evoluţia profesiilor şi meseriilor F ie c a r e p ro fe s ie a re p e r io a d a sa d e în f lo r ir e , d e p r e s tig iu , d a r ş i p e r io a d a d e sta g n a re , d e p ră b u ş ir e . A p a r iţ ia p r o f e s iilo r este în s tr în s ă le g ă tu ră c u m u n c a , a s tfe l e le a u a p ă ru t în u r m a c e lo r p a tr u p ro c e s e d e d iv iz iu n e a m u n c ii, c u n o s c u te în e v o lu ţia s o c ie tă ţii: • D iv iz iu n e a n a tu ra lă a m u n c ii, b a z a tă p e c r it e r iu l f iz io lo g ic ş i e x e rc ita tă în c o n fo r m it a t e c u o s e rie d e d ife re n ţe f iz io lo g ic e în t r e o a m e n i. E a a g e n e ra t o c u ­ p a ţ ii c a re n u s o lic it ă s p e c ia liz a re . • D iv iz iu n e a so cială a m u n c ii, c a re a d u s la a p a riţia s p e c ia liz ă r ii p e d o m e n ii ( a g r ic u ltu r ă , in d u s t r ie ) . • D iv iz iu n e a p a r tic u la r ă a m u n c ii, c a re a d u s la a p a r iţia m e s e r iilo r . F/g. 76.5. Operatoare de telefonie, birjar, lampagiu • D iv iz iu n e a m u n c ii p e o p e ra ţii, a d ic ă a c tiv ita te a d e e x e c u ţie este d iv iz a t ă p e o p e r a ţii. O m u l îş i p o a te a p lic a p o t e n ţ ia lu l în o r ic e g e n d e a c tiv ita te s o c ia lm e n t e u tilă , e x e r c it în d u - ş i c a p a c ită ţile p e rs o n a le . D iv e r s ita te a s fe re lo r d e a c tiv ita te este d e te r m in a tă d e c e rin ţe le , n e c e s ită ţile , c a p a c ită ţile u m a n e . D iv e r s ita te a p r o f e s iilo r r e p r e z in t ă d e c i g r a d a ţ ia p o s ib ilit ă ţ ilo r u m a n e . Î n p r e z e n t se c u n o s c p e ste 6 0 0 0 d e p r o fe s ii, ia r p e s te u n a n n u m ă r u l lo r v a f i a ltu l. A c e s t fe n o m e n se d a to re a z ă p r o g r e s u lu i t e h n ic o - ş t iin ţ ific , c a re a c o n t r ib u it la a p a ­ r iţ ia p r o f e s iilo r n o i, la d is p a r iţ ia u n o r a v e c h i, la şte rg e re a h o t a r e lo r d in t r e p ro fe s ii. O d a tă c u tre c e re a la s is te m u l e c o n o m ie i d e p ia ţă , s -a u s c h im b a t c a r a c te r u l ş i s c o p u r ile m u n c ii, s în t c ă u ta ţi s p e c ia liş ti c u s t u d ii p r o fe s io n a le c a lific a te , c u e x p e r ie n ţă d e m u n c ă , c u p r o fe s io n a lis m în a lt ş i c u n o a ş te re a lim b ilo r s tră in e , a c o m p u t e r u lu i. A s t ă z i n u v e ţ i m a i în t îln i o fe rte d e m u n c ă în c a lita te de: c o p is t, s u fle o r, b o c ito a r e , lu s tr a g iu , b ir j a r etc. (fig. 1 6 .5 ). Î n s c h im b , se c e r s p e c ia liş ti în d o m e n iile „ d e to p ” : p ro g ra m a to r, d e s ig n e r, m a n a g e r, h e a d h u n te r, m e d ia t o r e tc. (fig . 1 6 .6 ). Fig. 16.6. Designer, copywriter, mediator C o n f o r m B a ro m e tru lu i p ro fe s iilo r, a c tu a lm e n te în ţa ra n o a s tră ce le m a i s o lic ita te p r o fe s ii/ m e s e r ii p e p ia ţa m u n c ii sîn t: m a n a g e r în s e r v ic ii d e m a r k e t in g , p ro g ra m a to r, b u c ă ta r, c ro ito r, c u s ă to re a s ă , e c o lo g is t, d e a le r, a g e n t re s u rs e , a s is te n tă m e d ic a lă , in g in e r - p r o ie c ta n t. Lucru individual 1. Motivează nevoia de a avea o profesie. 2. Din lista profesiilor propuse, selectează-le pe cele: a - mai puţin solicitate; b - noi, apărute în ultimele decenii ale secolului XX: geamgiu, frizer de animale, programator, birjar, manager, ecologist, potcovar, crescător de melci, bocitoare, designer, tapiţer, legător de cărţi, alpinist-utilitar, sobar, copywriter, mediator, lampagiu. Fig. 16.7. Profesii şi meserii din diferite zone geografice ale Republicii Moldova Lucru în grup 1. Utilizaţi informaţiile selectate despre lumea profesiilor şi discutaţi cum au evoluat profesiile pe parcursul anilor. 2. Elaboraţi un afiş/un spot publicitar despre o profesie nouă. Argumentaţi alegerea. Meditaţi şi argumentaţi Descifraţi mesajul proverbului: „Cine practică meseria ce nu i se potriveşte, acela fierbe supă într-un coş împletit”.

Un comentariu:

  1. M-am căsătorit cu dragul meu soț în ultimii 12 ani fără să rămân însărcinată, iar fibromul a fost problema. Am luat diferite medicamente prescrise, dar nu am putut să le vindec, dar soțul meu era atât de încrezător în mine și mă tot încuraja că într-o zi cineva mă va numi mamă. nu s-a odihnit căutând o soluție de la diferiți medici, tot ce au putut vedea a fost o intervenție chirurgicală și mi-a fost frică de asta, o prietenă din cabinetul meu mi-a prezentat doctorul DAWN ACUNA, ea a spus că Dawn acuna a ajutat-o ​​când avea tubul blocat și a ajutat-o ​​și ea. multe dintre prietenele ei să conceapă,
    I-am scris imediat pe Whatsapp, mi-a promis ca ma ajuta dupa ce i-am explicat totul, mi-a dat niste instructiuni care am facut totul perfect conform instructiunilor, la 3 saptamani dupa tot am fost la spital si doctorul mi-a confirmat sarcina in 1 saptamana dar chiar acum am copilul meu frumos.
    *Dacă vrei să tratezi infertilitatea.
    *Daca vrei sa ramai insarcinata rapid.
    *Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
    *Dacă vrei o căsătorie pașnică.
    Și mulți alții îl contactează pe Dr dawn acuna pe Whatsapp:+2348032246310
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com

    RăspundețiȘtergere