joi, 15 iulie 2021

Articole tradiţionale si moderne, y y 7 garnisite cu dantelă croşetată

 Cele mai răspîndite articole garnisite cu dantelă croşetată, care prezintă valoare artistică, folosite din cele mai vechi timpuri şi pînă în prezent, sînt: pro so a p ele, fe ţe le de m a să , n ăfrăm iţele, şerveţelele, piesele costu m u lu i tra d iţional. Ele se folosesc la celebrarea evenimentelor principale din viaţa omului: botez, nuntă, înmormîntare. Prosoapele de ritual Prosoapele la nunţi erau folosite ca „legători”. Fiind atribute de ritual, părinţii miresei le făceau cadou nunilor şi rudelor mirelui. Nunii erau legaţi cu 2-4 prosoape. Colacii nunilor şi ai cuscrilor se acopereau cu prosoape. Prosopul de cununie sau prosopul miresei (fig. 3 .3 ) după nuntă împodobea icoana din casa m a re . El poartă o semnificaţie deosebită în viaţa omului, simbolizînd trăinicia familiei, fertilitatea şi convieţuirea îndelungată. Prosoapele de nuntă se deosebeau de la o zonă etnoculturală la alta, de la sat la sat, de la o gospodină la alta prin diversitatea modului de confecţionare a ţesăturii (pînzei), a modului de ornamentare a capetelor prosopului şi prin modalităţile de aplicare a horboţicăi. La Nord - mai mult ţesute, vrîstate, cu colţuri la capete. În Centru - prosoape cadrilate cu horboţică aplicată pe 3-4 laturi. La Sud - prosoape alese cu fire de borangic, cu colţuri la capete. b Fig. 3.3. Prosoape tradiţionale de ritual (zona etnografică Centru: a - s. Olăneşti, b - s. Drojdieni) Fig. 3.4. Modele de feţe de masă Faţa de masă tradiţională y y S-a constatat că pînă în secolul al VlII-lea nu exista vreo ţesătură specială pentru acoperit masa, deoarece întreaga familie mînca la o măsuţă, rotundă, sprijinită pe trei picioare. Masa înaltă, pătrată sau dreptunghiulară a apărut mai tîrziu în interiorul ţărănesc. Faţa de masă era o piesă de uz casnic avînd un rol decorativ (fig . 3 .4 ), fiind folosită şi în cadrul unor ceremonii. Pentru masa dulce a miresei mama, împreună cu fiica, confecţionau o faţă de masă cu şerveţele decorate cu broderie şi dantelă. De obicei, faţa de masă tradiţională are formă dreptunghiulară, este formată din doi laţi de ţesătură de bumbac, in sau cînepă ţesută în stative, unite între ele cu o încheietură (friză croşetată). Pe perimetrul feţei de masă se aplică dantelă croşetată (fig. 3 .5 , 3 .6 ). Pe masa dulce a miresei se aşeza un set de şerveţele confecţionate din aceeaşi ţesătură, ornamentate la fel ca şi faţa de masă. Şerveţelele se prelucrau cu dantelă îngustă de culoare albă (fig. 3.7). ^"Reţineţi! La botez, ştergarul cu denumirea specială de crijmă are un sens simbolic purificator 25 ^"Reţineţi! Dantela croşetată se utilizează la finisarea articolelor de interior, împodobindu-le cu zimţişori, colţuri, deschisuri etc. Fig. 3.5. Părţile componente ale feţei de masă: laţii; încheietura (friza); marginea dantelată Fig. 3.7. Şerveţele M Amintiţi-vă cele studiate în clasa a 6-a despre decorul şi semnificaţia năfrămiţei. Fig. 3.6. Încheieturi şi margini dantelate pentru faţa de masă Năfrămita miresei > Fetele, pînă la nuntă, confecţionau năfrămiţe (batiste) de cununie, batiste pentru vornicel şi druşcă (cavalerul şi domnişoara de onoare), batiste pentru jemnele care se aşezau pe masă la iertăciunea miresei. Aceste obiecte, confecţionate din ţesătură fină, erau ornamentate cu broderie şi dantelă (fig. 3.8, 3.9). Ornamentele brodate sau croşetate transmiteau un mesaj pentru mire. Tinerii mergeau la cununie ţinîndu-se de colţurile năframiţei, mireasa o ţinea în mînă la nuntă, apoi aceasta era păstrată la icoană. Fig. 3.8. Năfrămiţe împodobite cu broderii Fig. 3.9. Năfrămiţe garnisite cu dantelă croşetată şi dantelă croşetată 26 E d u c a ţ ia t e h n o lo g ic ă • c la s a a 9-a modulul Articole moderne croşetate, garnisite cu dantelă În prezent, masa dulce a miresei poate fi împodobită atît cu o faţă de masă tradiţională, cît şi cu una croşetată integral (modernă), utilizînd diverse tehnici de realizare. Fig. 3.10. Modele de feţe de masă confecţionate integral; milieuri Gospodinele continuă tradiţia croşetării, combinînd motive ornamentale şi culori cît mai originale, variate, confecţionează feţe de masă, milieuri, şerveţelele etc. (fig. 3.10). Croşetarea a devenit o ocupaţie nu numai pentru adulţi, dar şi pentru copii şi tineri. Articolele şi accesoriile vestimentare croşetate sînt elegante, inedite şi originale (fig. 3.11). Tradiţiile populare sînt un izvor de inspiraţie pentru designul articolelor moderne. Ce plăcut este atunci cînd, fiind adolescent, te poţi afirma prin ceva irepetabil! Articolele croşetate, garnisite cu dantelă sînt mereu în vogă. Ele niciodată nu se vor demoda, deoarece poartă cîte o picătură din străduinţa şi sufletul celui care le-a creat. ^"Reţineţi! Dacă doreşti şi tu să îţi creezi propria operă de artă - nu ezita: pune mîna pe croşetă, creează şi fii originală. Fig. 3.11. Articole şi accesorii vestimentare croşetate, garnisite cu dantelă Meditaţi şi argumentaţi Care este importanţa valorificării meşteşugului din punctul de vedere al relaţiei trecut - prezent. 27 Reţineţi! 9 9 Motivul ornamental pe reţeua horboţicăi se repetă într-o succesiune ritmică. Reţineţi! 9 9 Pentru croşetare putem utiliza schemele grafice desenate pe hîrtie sau modele deja croşetate. Motive si ornamentică tradiţională Prin ornamentică se înţelege totalitatea elementelor, motivelor şi compoziţiilor specifice unui popor. Talentul şi gustul artistic deosebit ale creatorilor populari din toate zonele etnografice ale Moldovei îşi găsesc materializarea într-o diversitate de motive ornamentale tradiţionale: geometrice (unghiul, cercul, rombul, triunghiul, linia în zigzag, linia dreaptă etc.); fitomorfe (viţa-de-vie, frunza de stejar, şuvoiul, floarea de măr, măceşul, cicoarea, miezul de nucă); zoomorfe (cocoşul, albina, cerbul, pasărea norocului); cosmomorfe (steaua - luceafărul cu opt colţuri); antropomorfe (figuri de oameni - hora fetelor, păpuşile); scheomorfe (vîrtelniţa, suveica, scara, cumpăna, lacătul). Articolele destinate nunţii erau împodobite cu dantelă croşetată cu ornamente specifice acestui ritual: coroana de cununie, crucea - simbol al creştinismului; inelele îngemănate - dragoste eternă; coroniţa miresei reprezintă floarea miresei; pomul vieţii - simbol al vieţii veşnice; vîrtelniţa - simbol al belşugului în cele 4 anotimpuri; jemnele reprezintă pîinea miresei; inimioara - simbol al dragostei; trandafirul - simbol al fericirii; scăriţa - simbol al hărniciei şi al treptelor vieţii; unghiul şi miezul de nucă - simboluri ale belşugului; rombul - simbol al fertilităţii; cocosul - purtător de noroc, crainic al Soarelui, veghetor al casei, cîinisorul - veghetor şi ocrotitor al casei etc. Compoziţiile ornamentale sînt compuse conform principiilor decorative de bază ale artei populare: alternanţa, simetria şi repetiţia (fig. 3.12). +:*:*:*:*:*;t’t * f• * ti » •»'. •: ii v g } W K W , m. * » m. * • ; i MWmvm izzz‘ m “ «îi*'.;*'*,;; • îi* * * » • •• . « « îi * * * * * • • • • « • » • « * *•< " d t î î î ' P ' V : »« •• ••• • îî« Jtfe - ---i BL '•'««*’ 'JKB s*3L' " * •1 1 Sgjfc i ' 1 Fig. 3.12. Motive ornamentale tradiţionale 28 E d u c a ţ ia te h n o lo g ic ă • c l a s a a 9-a modulul Lucru individual 1. Analizează diverse articole de ritual, garnisite cu dantelă, modele de motive ornamentale tradiţionale (fig. 3.12, 3.13). 2. Completează portofoliul cu imagini, fotografii, scheme ale motivelor ornamentale selectate de la rude, bunici, vecini, Internet etc. 3. Elaborează un proiect de confecţionare a unui articol de ritual, garnisit cu dantelă, la alegere (năfrămiţa miresei, faţă de masă tradiţională pentru masa dulce a miresei, set de şerveţele), în confomitate cu algoritmul elaborării unui proiect (vezi pag. 5-6). 4. Realizează prima etapă a proiectului: • Argumentează necesitatea confecţionării articolului de ritual selectat. • Desenează schiţa grafică a articolului, tiparul (dimensiunile articolului). • Întocmeşte schema grafică a ornamentului, folosind semnele convenţionale ale croşetării. • Prezintă proiectul. Fig. 3.13. Modele de dantelă Lucru în grup Organizaţi o conferinţă cu tema De la tradiţie la modernitate, o şezătoare de prezentare a lucrărilor confecţionate pe parcursul anilor de studii la

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu