joi, 15 iulie 2021

Producător si consumator. > Drepturi si responsabilităţi

 „Calitatea de consumator prin definiţie ne include pe toţi. Ei sînt cel mai mare grup din punct de vedere economic, ce influenţează si este afectat de majoritatea deciziilor economice publice sau private. Cu toate acestea, ei reprezintă singurul grup important ale cărui opinii nu sînt auzite foarte des" John F. Kennedy În condiţiile economiei de piaţă, producătorul şi consumatorul sînt două elemente indispensabile şi inseparabile: producţia (oferta) determină necesităţile consumatorilor, iar cererea (nevoile consumatorilor) stimulează dezvoltarea continuă a producerii mărfurilor sau serviciilor. Relaţiile dintre producător şi consumator sînt reglementate de lege. ■II Ştiu, vreau sa ştiu • Identifică cinci producători din Republica Moldova din domeniul industriei alimentare. ■II S tudiez: învăţ sa ştiu În societatea contemporană, produsele si serviciile de calitate sînt o necesitate stringentă. Acestea sînt oferite de diverşi agenţi economici, numiţi producători, iar consumatori sînt cei care beneficiază de mărfurile sau serviciile date. Într-o societate democratică, protecţia consumatorilor constituie componenta de bază a programelor de protecţie socială. Reprezentînd un ansamblu de dispoziţii privind iniţiativa publică sau privată, protecţia consumatorilor este destinată să asigure şi să amelioreze continuu respectarea intereselor acestora. Prin politica sa socială, statul trebuie să asigure condiţii de realizare a protecţiei consumatorilor. Puterea legislativă a ţării are obligaţia de a emite legi care reglementează relaţiile ce iau naştere în procesul de vînzarecumpărare. Un producător are dreptul de a pune la dispoziţia consumatorului bunuri sau servicii de calitate înaltă, Voi fi competent să: • proiectez acţiuni privind valorificarea în viaţa cotidiană a dreptului consumatorului. H I Dicţionar ■ Marfă - produs al muncii destinat schimbului prin intermediul vînzăriicumpărării. ■ Economie - ansamblul activităţilor umane desfăşurate în sfera producţiei, distribuţiei şi consumului bunurilor materiale şi serviciilor. ■ Producător - persoană, unitate economică etc. care produce bunuri materiale, valori ştiinţifice sau artistice. ■ Consumator - persoană care consumă bunuri, produse etc. III Document Articolul 5. Drepturile fundamentale ale consumatorilor Orice consumator are dreptul la: a) protecţia drepturilor sale de către stat; b) protecţie împotriva riscului de a achiziţiona un produs, un serviciu care ar putea să-i afecteze viaţa, sănătatea, ereditatea sau securitatea ori să-i prejudicieze drepturile şi interesele legitime; 115 H I Document c) remedierea sau înlocuirea gratuită, restituirea contravalorii produsului, serviciului ori reducerea corespunzătoare a preţului, repararea prejudiciului, inclusiv moral, cauzat de produsul, serviciul necorespunzător; d) informaţii complete, corecte şi precise privind produsele, serviciile achiziţionate; e) instruire în domeniul drepturilor sale; f) organizare în asociaţii obşteşti pentru protecţia consumatorilor; g) adresare în autorităţile publice şi reprezentarea în ele a intereselor sale; h) sesizarea asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor şi autorităţilor publice asupra încălcării drepturilor şi intereselor sale legitime, în calitate de consumator, şi la înaintarea de propuneri referitoare la îmbunătăţirea calităţii produselor, serviciilor. Legea Republicii Moldova privind protecţia consumatorilor nr. 105-XV din 13.03.2003 ■ Citeşte cu atenţie extrasul din lege şi formulează o concluzie. Capitolul 4 inofensive, care să nu îi pună în pericol viaţa şi securitatea. Produsul trebuie să fie însoţit obligatoriu de actele corespunzătoare. În caz că produsele sau mărfurile nu corespund cerinţelor şi pun în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor, acestea trebuie să fie retrase de pe piaţă. Producătorul trebuie să asigure respectarea condiţiilor igienico-sanitare şi să răspundă pentru prejudiciul cauzat de un produs necorespunzător. Producătorii adoptă diverse strategii pentru cîştigarea consumatorilor: reduceri de preţuri, acordarea unui credit uşor accesibil, publicitate şi prezentarea produselor în magazine într-un decor atractiv. Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor este marcată la 15 martie. Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră Consumatorul are dreptul la satisfacerea nevoilor de bază, dreptul la protecţie, dreptul de a fi informat, dreptul de a alege liber produse şi servicii, dreptul de a fi auzit, dreptul de a fi despăgubit în caz că marfa sau serviciul oferit nu este calitativ, dreptul de a fi educat în calitate de consumator şi dreptul la un mediu înconjurător nepoluat. În lumea contemporană a economiei de piaţă, informarea consumatorilor constituie unul dintre obiectivele de bază ale programelor de protecţie socială. În vederea susţinerii şi apărării acestor drepturi, în Republica Moldova activează Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor care oferă consiliere gratuită privind diverse aspecte. Consumatorul are şi anumite responsabilităţi, de care depind viaţa şi securitatea lui şi a celor apropiaţi. 116 Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră Capitolul 4 ■II Exersez: învăt sa fiu Pentru a fi un consumator protejat, trebuie să: 1. Fii informat - citeşte cu atenţie denumirea mărfii, caracteristicile produselor şi serviciilor oferite. 2. Fii atent - produsul trebuie să conţină informaţii despre denumirea şi marca producătorului (sau denumirea importatorului), adresa acestuia (numărul de telefon, după caz), masa/volumul, principalele caracteristici calitative, compoziţia, eventualele riscuri, modul de utilizare, de păstrare, contraindicaţiile, precum şi valoarea energetică la produsele alimentare preambalate, ţara producătoare, termenul de garanţie, durata de funcţionare, termenul de valabilitate şi data fabricării. 3. Fii prudent - caracteristicile mărfii trebuie să fie scrise la vedere şi explicit pe produs, etichetă, ambalaj sau în instrucţiunile de exploatare ori în altă documentaţie. Textul informaţiei, scris în limba de stat, va fi lizibil, imprimat cu litere şi caractere distincte pentru consumator. 4. Compari propunerile şi să faci o alegere raţională. 5. Fii consecvent - dacă apar suspiciuni privind calitatea mărfii, cere documente ce ar confirma aceasta, iar în caz că îţi sînt încălcate drepturile, adresează-te în instanţe. ■II Reflectez: am înVaţat 1. Enumeră calităţile de care trebuie să dea dovadă producătorul pentru a-şi promova marfa. 2 . Numeşte două acţiuni întreprinse de stat pentru protejarea consumatorului. ■II Ac-tionez SITUAŢIE-PROBLEMĂ • Descrie acţiunile pe care le întreprinzi atunci cînd doreşti să cumperi un produs (un tort, un telefon mobil, o jucărie, o cremă de faţă sau un medicament). • Explică cum sesizezi dacă marfa îţi va dăuna sănătăţii. • Elaborează o prezentare PowerPoint prin care să-ţi convingi colegii că ai făcut o alegere corectă. ■ Învat de la oameni de succes Thomas J. Peters, specialist în managementul afacerilor, întemeietorul organizaţiei de consultare şi instruire „Tom Peters Company”: „Formula succesului în business: să ai faţă de cumpărători o atitudine ca faţă de oaspeţi, iar faţă de salariaţi - ca faţă de oameni.” ■ Comentează afirmaţia. ■ II Concurs În imaginile de mai sus sînt reprezentate bunurile şi serviciile oferite de trei producători: bilete de călătorie cu avionul, borcane pentru conservare şi cizme. Împărţiţi-vă în două echipe: producătorii şi consumatorii. Producătorii au sarcina de a-şi prezenta marfa, utilizînd diferite metode şi mijloace, argumentînd nevoia procurării acesteia, iar consumatorii - de a demonstra necesitatea cumpărării sau motivul renunţării la bunul propus. 117 Capitolul 4 Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră Sfat Cetăţean competent H I Gîndesc critic „După multiple tentative de a stopa comercializarea cvasului ofensiv de pe străzile capitalei, Judecătoria sectorului Buiucani, la iniţiativa Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor, a emis, la 30 august curent [2013], hotărîrea de interzicere a desfăşurării activităţii de comerţ cu amănuntul a băuturilor răcoritoare nealcoolice (inclusiv cvas) pentru operatorul economic Alpita-Com SRL pe termen de un an. În cadrul controalelor efectuate asupra acestui agent economic au fost depistate următoarele încălcări: lipsa autorizaţiei de amplasare şi funcţionare a unităţii de comerţ; lipsa autorizaţiei sanitare de funcţionare; lipsa documentelor ce ar confirma, provenienţa, calitatea şi inofensivitatea produselor; lipsa documentelor de însoţire a produselor comercializate. De asemenea, comerciantul îşi desfăşura activitatea în lipsa aparatului de casă şi a mijloacelor de măsurare legale gradate, necesare comercializării băuturilor la pahar" http://www.zdg.md/stiri/la-sfarsit-de-sezon-cvas-natural-a-fost-interzis-de-instanta-de-judecata ■ Exprimă-ţi opinia privind eventualele consecinţe ale consumului de băuturi răcoritoare nealcoolice oferite de Alpita-Com SRL. I I I Particip ■ Identifică, timp de o săptămînă, în pieţe, în magazine etc. încălcări ale drepturilor consumatorilor. Demonstrează-le prin probe: fotografii, bonuri de casă, imagini video, mărfuri deteriorate sau cu termenul expirat etc. ■ Apără-ţi drepturile, în cazul în care îţi sînt încălcate, atunci cînd procuri ceva. ■ Prezintă colegilor acţiunile întreprinse şi rezultatele acestora.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu