joi, 15 iulie 2021

Realizarea articolului (rochie/sarafan) conform procesului tehnologic

 A r t ic o le le v e s tim e n ta r e c a re v o r fi re a liz a te tr e b u ie să r ă s p u n d ă a n u m it o r c e rin ţe : le je rita te , c o m o d ita te , re z is te n ţă ; c o n fo r m ita te c u m o d a , v îrs ta , a s p e c tu l in d iv id u a l; fr u m u s e ţe a m o d e lu lu i şi a g a r n it u r ii; u ş u r in ţ ă în sp ă la re , c ă lc a re , c u ră ţa re . Fişă tehnologică. Confecţionarea rochiei (m odelul 1) com binată cu garnitură croşetată Etape tehnologice. Succesiunea operaţiilor Ilustraţii Materiale şi ustensile: ţesătură naturală, imprimeu floral 140 cm lăţime - 1 m, ac, papiote de aţă albă şi pastelată, foarfecă mare şi mică, panglică centimetrică, degetar, întăritură - 10 cm. Pentru garnitura croşetată: fir alb olivia nr. 27/3, croşeta nr. 1 (la alegere) La fiecare etapă de lucru, respectaţi normele de igienă şi regulule de protecţie a muncii. I. Croirea • Pregătirea ţesăturii pentru croire: 1) se verifică dacă nu are defecte; 2) se um ezeşte şi se calcă (decatarea); 3) se îndoaie pe linia urzelii cu faţa înăuntru; 4) se fixează tiparele cu ace cu gămălie; 5) se conturează cu creta printr-o linie continuă; 6) se conturează cu linie întreruptă adaosurile; 7) se croiesc detaliile, se croieşte dublura cu întăritură; 8) se decupează după linia întreruptă. II. Prelucrarea pieselor croite • Pregătirea pieselor croite pentru prelucrare: pe îndoietură se m archează cu sem ne sim ple liniile de mijloc, liniile de contur de pe repere - cu sem ne largi (laţuri). III. Probarea • Pregătirea rochiei pentru probă: 1) se însăilează pensa, părţile faţă şi spate pe liniile reperelor trasate cu creta, se probează; 2) se verifică: forma, adîncim ea decolteului, poziţia pensei, linia taliei, linia terminaţiei produsului; 3) se modifică cu creta, dacă este necesar, se înlătură abaterile depistate. IV. Lucrarea articolului 1) se tighelesc pensele la m aşina de cusut; 2) se însăilează dublura la părţile de sus ale rochiei şi se execută cusătura de montare; 3) se execută cusătura aplicată întoarsă, se probează; 4) se execută cusăturile m ecanice (de montare); 5) se execută cusătura de surfilare a marginilor (de feston); 6) se fixează elasticul pe linia taliei; 7) se lucrează marginea de jos cu cusătură de îndoit cu tăietură închisă. V. Lucrarea cordonului/lucrarea bretelelor (la alegere) Se însăilează, se execută cusătura de montare. VI. Garnisirea articolului (la alegere) Lucrări de finisare: articolul se curăţă şi se calcă. Calitatea produsului şi aspectul general depind de prelucrarea umidotermică atît în procesul executării, cît şi la finisarea definitivă. U r m în d e ta p e le te h n o lo g ic e d e re a liz a re p r a c tic ă a m o d e lu lu i 1, v e ţi re u ş i să re a liz a ţi ş i m o d e lu l 2 (la a le g e re ). E d u c a t ia te h n o lo g ic ă • c la s a a 9-a G a r n is ir e a c u e le m e n te d e c o ra tiv e jo a c ă u n m a re r o l în a s p e c tu l p ie s e lo r v e s tim e n ta re ( tig h e le le d e c o ra tiv e , c r e ţu r i, c a n tu r i, b e n tiţe , v o la n e , b u z u n a ­ re e tc.) (fig. 4 .1 0 ). P e n tr u g a r n it u r ă se u t iliz e a z ă d ife r ite f u r n it u r i: d a n te le , p a ie te , m ă rg e le , n a s tu r i, ş ir e tu r i, f r a n ju r i, a p lic a ţii, b r o d e r ii etc. G a r n is ir e a p o a te să în v io r e z e m o d e lu l, să d e te r m in e s t ilu l ş i să t r a n s fo r m e u n a r t ic o l d e to a te z ile le în u n u l d e g a lă . L a fe l, se u t iliz e a z ă d iv e rs e a c c e s o rii. O r ic ît d e b in e a r fi re a liz a tă o c o n fe c ţie , o r ic ît d e e le g a n tă a r fi lin ia , a m ă n u n te le s în t t o t u ş i a c e le a ca re , d e c e le m a i m u lte o r i, în fin a l îş i p u n a m p re n ta , a d ic ă d e t e r m in ă c a lita te a e x e c u tă rii. Lucru individual 1. Realizează etapa a IlI-a a proiectului, respectînd procesul tehnologic. 2. Efectuează autoevaluarea după fiecare etapă de lucru şi înlătură erorile comise. Lucru în grup 1. Evaluaţi articolele confecţionate de voi conform criteriilor: aspectul estetic, calitatea lucrului îndeplinit, funcţionalitatea articolelor. 2. Alegeţi cele mai reuşite lucrări pentru expoziţia din clasă sau liceu, pentru demonstrarea performanţelor, participarea la concursuri, conferinţe, tîrguri. 3. Organizaţi o întîlnire cu designeri vestimentari cunoscuţi în Republica Moldova. Fig. 4.10. Garnisirea articolelor vestimentare Oră de sinteză si de evaluare finală Evaluarea sumativă se desfăşoară în două etape: I. S u s ţin e re a p u b lic ă a p ro ie c tu lu i re a liz a t în c o n fo rm ita te c u c rite riile s ta b ilite (e ta p a a IV -a a p ro ie c tu lu i). II. T e st 1. Stabiliţi accesoriile potrivite produsului realizat. 2. Urmaţi algoritmul creării stilului vestimentar propriu: Avînd în vedere instituţia la care învăţ, m-am îmbrăcat potrivit? Ce impresie vreau să produc asupra colegilor, profesorilor? Ce pot îmbrăca în funcţie de ora de curs? O cazia: Ce pot purta la această oră a zilei? S ilueta şi caracteristicile fizice: Îmi vine bine? Ce anume din înfăţişarea mea vreau să ascund şi ce vreau să scot în evidenţă? S tilu l propriu: Stilul meu este adecvat ocaziei? Vîrsta: Îmi accentuez sau diminuez vîrsta reală? 3. Desenaţi schiţa grafică a uniformei şcolare pentru ciclul gimnazial, formată dim mai multe piese (compleu). 4. Descifraţi mesajul maximei lui Grigore Vieru: „Stilul este sluga şcolită a sentimentelor, care are curajul să se trezească din somn”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu