P r in o r n a m e n t e le c u c a re în f r u m u s e ţ a u c o v o a re le , m e ş te r iţe le t r a n s m ite a u m e s a je d e s p re v ia ţă , c r e d in ţ ă ş i lu m e a în c o n ju r ă to a r e . Î n c o v o a re le t r a d iţ io n a le , se în t îln e s c o r n a m e n te c u v e g e ta ţie : c a le a c u f lo r i, c ă liţa c u s o ri, ce s im b o liz e a z ă c a le a fă ră p r im e jd ii a d r u m e ţ u lu i. U n o r n a m e n t s p e c ific este p o m u l v ie ţii, în t îln it în d ife rite v a ria n te : c u c re n g i m u lte - să fie n e a m u l b o g a t; c u f lo r i - să fie v ia ţa fru m o a s ă ; c u p ă s ă r i - să fie v ia ţa v e se lă . O r n a m e n te le z o o m o r fe s în t re p re z e n ta te d e c o c o ş , ra ţă , p o r u m b e l. D in g r u p a o r n a m e n t e lo r g e o m e tric e , c e le m a i fr e c v e n t u t iliz a t e s în t: r o m b u l, fig u r ile c r u c ifo r m e , p ă tra tu l, li n ia o v a lă (fig. 5 .8 ). E s te im p o r t a n t ă în tre a g a c o m p o z iţ ie a c o v o r u lu i, c a re t r a n s m ite lin iş t e , c u m p ă ta re , r e fle c tîn d c a ra c te ru l n o s t r u n a ţio n a l, p r e c u m ş i c o lo r it u l a ce stu ia , ce se d e o s e b e ş te p r in c ă ld u r a p a le te i d e c u lo r i. P a r a le l c u a rta ţ e s u t u lu i se d e z v o lta ş i a rta v o p s it u lu i. S e p ă s tre a z ă m a r t u r ii d e s p re a ce st m e ş te ş u g , ca u n a d in p r im e le în d e le t n ic ir i a r tiz a n a le a le o m e n ir ii.N u a n ţ e le p a ste la te , c a re n u v in în c o n tr a s t în t r e ele, se o b ţ in e a u în b a z a c o lo r a n ţ ilo r n a t u r a li, g a m a c r o m a t ic ă f iin d re d u s ă la 7 -8 c u lo r i. M e ş t e r ii c a re v o p s e a u m a te r ia p r im ă e ra u n u m iţ i b o ia n g ii. N u a n ţe le d e r o ş u se o b ţ in d in s c o a r ţ ă d e a r in n e g r u sa u d e p r u n , d in f r u n z e d e m ă r; n u a n ţe le d e g a lb e n - d in f r u n z e v e r z i d e d u d , c o ji d e ce a p ă , p la n ta în tre a g ă d e p ă p ă d ie . N u a n ţe le d e v e rd e se c a p ă tă d in f r u n z e d e t u tu n sa u n u c , d in s c o a rţă d e a rin , ia r n u a n ţe le d e n e g r u - d in fr u c te d e b o z , s c o a rţă E d u c a ţ ia te h n o lo g ic ă • c la s a a 9-a modulul d e s te ja r sa u d e z a rz ă r. N u a n ţe le d e m a r o se o b ţ in d in c o ji v e r z i d e n u c i ş i d in fr u c te d e so c . M e ş t e r iţe le c u n o ş te a u c u m să v o p s e a s c ă fire le , c r e în d c o lo r it u l în b a z a n u a n ţe lo r, n u ş i a c u lo r ilo r (fig. 5 .9 ). Fig. 5.9. Coloranţi vegetali: păpădie, ceapă, boz, frunze şi fructe de nuc Lucru individual 1. Elaborează proiectul „Covorul ales în bumbi” în conformitate cu algoritmul prezentat la pag. 5-6: • Realizează prima etapă a proiectului. • Argumentează necesitatea confecţionării covorului. • Desenează schiţa grafică a articolului. • Execută schema grafică a motivelor ornamentale. • Prezintă proiectul. 2. Colorează fire de lînă cu coloranţi naturali disponibili. Lucru în grup În baza studierii ornamentelor, alcătuiţi motive ornamentale ce ar putea fi propuse pentru alesul covoraşelor în bumbi. Meditaţi şi argumentaţi De ce sînt preţuite covoarele ţesute din fire vopsite cu coloranţi naturali?
scoala scoala de soferi scoala auto scoala de soferi pret scoala soferi scoala de soferi categoria b sofer cat b scoala de soferi categoria a cat costa scoala de soferi scoala de soferi sector 4 pret scoala de soferi examen auto școală de șoferi scoala de soferi categoria c pret scoala de soferi categoria b scoala soferi categoria a scoala de soferi profesionisti soferi profesionisti scoala auto online cursuri auto scoala de soferi ieftina scoala de soferi categoria d scoala particulara
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu