joi, 15 iulie 2021

Funcţionarea în sistem a drepturilor, libertăţilor si responsabilităţilor oamenilor. Restrîngerea unor drepturi si libertăţi

 Respectarea drepturilor omului şi a demnităţii umane reprezintă «fundamentul libertăţii, justiţiei şi păcii în lume».” Declaraţia universală a drepturilor omului O societate prosperă şi democratică poate exista doar prin exercitarea deplină a drepturilor, libertăţilor şi responsabilităţilor oamenilor. ■II Ştiu, vreau sa ştiu • Numeşte drepturile si libertăţile omului. • Explică cum poate fi păstrată sau pierdută libertatea. Argumentează. • Crezi că eşti responsabil de libertatea şi drepturile altora? III S tudiez: învaţ sa ştiu Drepturile om ului pot fi definite, în general, ca fiind inerente fiinţei umane. Drepturile omului şi libertăţile fundamentale permit dezvoltarea şi utilizarea deplină a calităţilor umane, inteligenţei, talentului şi conştiinţei şi satisfacerea nevoilor spirituale. Ele sînt bazate pe dorinţa omului de a trăi într-o lume în care demnitatea, inerenţa şi bunăstarea sa să se bucure de respect şi protecţie. Negarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului este o tragedie individuală şi creează premise pentru nelinişti sociale, violenţă şi conflicte în şi între societăţi şi naţiuni. La 10 decembrie 1948, Declaraţia universală a drepturilor omului a fost proclamată ca un „ideal comun 46 Societatea democratică Capitolul 2 spre care trebuie să tindă toate popoarele şi naţiunile”. Democraţiile contemporane au confirmat drepturile şi libertăţile în legile fundamentale. Constituţia Republicii Moldova cuprinde drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale în titlul II. Responsabilitatea este o valoare importantă într-o democraţie, reprezentînd garantul drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti. Responsabilităţile pot fi individuale şi colective. Responsabilităţile individuale, pe care fiecare le are faţă de ceilalţi sau faţă de comunitate, sînt asociate drepturilor şi libertăţilor persoanei: responsabilitatea unei promisiuni; responsabilitatea privind realizarea unei acţiuni individuale; responsabilitatea votului; responsabilitatea opiniilor etc. Persoana care îşi îndeplineşte responsabilităţile este mai liberă (prin reducerea eventualelor constrîngeri), capătă încredere în sine şi se bucură de respectul şi aprobarea comunităţii. Responsabilităţile colective aparţin unor grupuri de interese (asociaţii profesionale, grupuri ecologice etc.) sau chiar statului. Asumarea acestor responsabilităţi asigură armonie socială, respectul cetăţenilor faţă de instituţiile respective şi încrederea comunităţii. ■II Exersez: învăţ sa fiu Neasumarea responsabilităţilor generează o serie de sancţiuni şi penalităţi. Spre exemplu, dacă autorităţile nu îşi asumă responsabilităţile, ele vor fi sancţionate prin neacordarea votului la următoarele alegeri. Dacă o persoană nu îşi respectă promisiunea, ea va fi sancţionată prin pierderea încrederii persoanelor faţă de care şi-a încălcat promisiunea. Deseori, asumarea responsabilităţilor este rezultatul opţiunii altei persoane. În acest caz, asumarea nu mai este directă, ci indirectă şi are loc situaţia delegării responsabilităţii unei acţiuni, unui membru sau a unui grup de membri ai colectivităţii respective. Într-un stat democratic, respectarea autorităţilor publice este o necesitate. Menţinerea ordinii constituţionale în stat îi solicită cetăţeanului să se supună autorităţilor publice care aplică legea. ■ Elaborează, împreună cu colegii, o schemă în care să reprezinţi drepturile şi responsabilităţile omului. Prezintă schema. I ÎnVaţ de la oameni de succes Oscar Arias Sanchez, preşedinte al Republicii Costa Rica (1986-1990, 2006-2010). În 1987 a primit Premiul Nobel pentru Pace. În urma întîlnirilor cu liderii din America Latină a obţinut susţinerea planului de pacificare în regiune: fiecare ţară trebuia să limiteze numărul armatei, să garanteze libertatea presei, să efectueze alegeri libere şi corecte. „Cu cît ne bucurăm de mai multă libertate, cu atît mai mare este responsabilitatea pe care ne-o asumăm faţă de ceilalţi, precum şi faţă de noi înşine.” ■ Explică sensul responsabilităţii în accepţia lui Oscar Arias Sanchez. 47 Capitolul 2 Societatea democratică Document Articolul 29 (1) Orice persoană are îndatoriri faţă de colectivitate, deoarece numai în cadrul acesteia este posibilă dezvoltarea liberă şi deplină a personalităţii sale. (2) În exercitarea drepturilor şi libertăţilor sale, fiecare om este supus doar îngrădirilor stabilite prin lege, exclusiv în scopul de a asigura cuvenita recunoaştere şi respectare a drepturilor şi libertăţilor altora şi ca să fie satisfăcute justele cerinţe ale moralei, ordinii publice şi bunăstării generale într-o societate democratică. Declaraţia universală a drepturilor omului ■ Comentează extrasul din document. Respectarea legii asigură ordinea, organizarea şi conducerea societăţii, protecţia cetăţenilor împotriva abuzurilor de putere. Într-o societate democratică trebuie să existe permanent respectul faţă de orice cetăţean, care presupune respectarea demnităţii acestuia. ■II Reflectez: am învăţat Exemple de responsabilităţi: 1. Efectuarea temei, a unei sarcini de lucru (responsabilitatea pe care o au elevii atunci cînd îşi pregătesc lecţiile). 2 . Profesia (exercitarea oricărei profesii implică asumarea unei responsabilităţi). 3 . Legea (prin intermediul legilor sînt stabilite responsabilităţi pentru toţi membrii societăţii). 4 . Obiceiurile şi tradiţiile comunităţii (de exemplu, responsabilitatea tinerilor de a respecta şi a ajuta persoanele în vîrstă). 5 . Calitatea de cetăţean (de exemplu, cetăţenii au responsabilitatea de a participa la vot). 6 . Principiile morale (de exemplu, fiecare persoană are responsabilitatea de a-i respecta pe ceilalţi membri ai comunităţii). • Numeşte cîte trei responsabilităţi pe care ţi le asumi în familie, în clasă şi în societate reieşind din exemplele enumerate. M M cţiouez • Elaborează un discurs prin care să argumentezi necesitatea îndeplinirii de către toţi membrii comunităţii, familiei sau ai unui grup (la alegere) a responsabilităţilor pe care le au. • Identifică exemple de asumare/neasumare a respon sabilităţilor. • Propune soluţii pentru îmbunătăţirea situaţiei în cazul nerespectării responsabilităţilor. • Crezi că ţara noastră s-ar schimba dacă toată lumea şi-ar exercita drepturile şi responsabilităţile? Argumentează. 48 Societatea democratică Capitolul 2 Sînt cetăţean competent H I Gîndesc critic Din toate drepturile lumii Pe unul singur nu-l cedez, E strategia mea intimă Şi este singurul meu crez. Nu-l dau chiar dacă vin la mine Toate statuile călări, E dreptul meu la îndoială Şi de a pune întrebări. Nu l-a epuizat nici Hamlet, Deşi l-a folosit de-ajuns, Cred în puterea întrebării Chiar dacă nu-i găsesc răspuns. Ea mi-e religie în viaţă, Cu ea termin, cu ea încep, Eu, simplu cetăţean al lumii, Măcar atît mai am: întreb. Cu pumnii strînşi în faţa morţii La fel copiii mi-i cultiv, Ca neamul omenesc de-a pururi Să fie interogativ. Adrian Păunescu, Dreptul la întrebare ■ Comentează poezia. I I I Sînt creativ ■ Elaborează o schemă în care să reprezinţi interacţiunea dintre drepturi şi responsabilităţi. I I I Sînt erudit ■ Exprimă-ţi opinia privind afirmaţiile de mai jos. 1. Drepturile omului implică şi datoriile lui. Tudor Arghezi 2. Am luptat împotriva dominaţiei albe şi am luptat împotriva dominaţiei negre. Idealul meu cel mai scump este acela al unei societăţi libere şi democratice în care toţi să trăiască în armonie şi să aibă şanse egale. Nelson Mandela 3. Toate animalele sînt egale, dar unele sînt mai egale decît altele. George Orwell III Particip ■ Creează, împreună cu colegul de bancă, un interviu cu una dintre următoarele personalităţi istorice: Mahatma Gandhi Nelson Mandela

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu