joi, 15 iulie 2021

Profesionalizarea în Republica Moldova

 Să reuşeşti într-o profesie dificilă necesită o încredere oarbă în tine însuţi. Tocmai de aceea oamenii aproape lipsiţi de talent, dar care cred în ei, ajung deseori mult mai departe decît unii care au talent, dar nu au încredere" Sophia Loren Pentru a deveni un adevărat profesionist într-un domeniu, trebuie să însuşeşti o profesie, fie în învăţămîntul profesional, fie în cel superior, să găseşti un loc de muncă şi să te dedici acesteia în totalitate. ■II Ştiu, vreau sa ştiu • Numeşte trei persoane care îşi exercită cu succes meseria. • Descrie etapele parcurse de o persoană de succes pe care o cunoşti. • Apreciază importanţa pregătirii profesionale pentru a găsi şi a face faţă unui job. M l S tudiez: învăţ sa ştiu În condiţiile economiei contemporane, ale pieţei muncii, ale necesităţii concurenţei pe piaţa europeană şi cea mondială, economia naţională a Republicii Moldova are nevoie de cadre calificate în diverse domenii. În acelaşi timp, reieşind din necesitatea asigurării cu surse de venit şi a unui trai decent, fiecare cetăţean al Republicii Moldova tinde să obţină o profesie. Concurenţa pe piaţa muncii dintre candidaţii la posturile vacante impune o bună pregătire profesională, ambiţie şi motivaţie personală. Noţiunea de profesionalizare are două sensuri: a) pedagogic - pregătirea pedagogică a cetăţeanului pentru viitoarea activitate profesională; b) sociologic - profesionalizarea ca realizare profesională a individului în calitate de specialist şi obţinerea unui statut social prin intermediul profesiei. Astfel, prin profesionalizare se înţelege procesul de devenire a individului ca specialist, însuşirea unei activităţi profesionale şi obţinerea unor competenţe 94 necesare exercitării funcţiei corespunzătoare (obţinerea şi perfecţionarea profesionalismului). Componentele profesionalizării sînt: 1. Sistemul de pregătire a cadrelor: învăţămîntul profesional şi cel superior; 2. Serviciile oferite de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă. Învăţămîntul secundar profesional asigură pregătirea pentru o meserie (profesie), precum şi perfecţionarea/recalificarea muncitorilor calificaţi şi a persoanelor disponibilizate la nivelul tehnologiilor performante, armonizate la cadrul european de calificări, solicitate pe piaţa muncii. Statul garantează pregătirea profesională gratuită pentru absolvenţii de gimnaziu care nu urmează studiile liceale sau medii de cultură generală, precum şi pentru absolvenţii de liceu şi de şcoli medii de cultură generală care nu se încadrează în standardele de admitere în filiera învăţămîntului universitar. Învăţămîntul superior din Republica Moldova are ca scop: formarea unei personalităţi multilateral dezvoltate şi creative; pregătirea, perfecţionarea/recalificarea la nivel superior a specialiştilor şi a cadrelor ştiinţifice în diverse domenii; păstrarea, îmbogăţirea şi propagarea patrimoniului ştiinţific, tehnic, artistic şi cultural etc. Învăţămîntul superior din Republica Moldova este organizat în universităţi, academii şi institute, atît de stat, cît şi private. Cu excepţia învăţămîntului medical şi farmaceutic, învăţămîntul superior se realizează în două cicluri: • ciclul I - studii superioare de licenţă; • ciclul II - studii superioare de masterat. Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră ■II Exersez: învăţ sa fiu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) este organul central abilitat cu promovarea politicilor, strategiilor şi programelor de stat în domeniul dezvoltării pieţei forţei de muncă, protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, prevenirea şomajului şi combaterea efectelor Capitolul 4 ■ II Listă de meserii Detectiv, pompier, paznic, inginer, tehnician, mecanic, pilot de avion, instructor de zbor, pilot de elicopter, şofer de ambulanţă, şofer de autobuz, maşinist, şofer de taxi, şofer de camion, cărămidar, tîmplar, instalator, lăcătuş, restaurator, cizmar, anestezist, orelist, cardiolog, stomatolog, dermatolog, medic de familie, neurolog, obstetrician, oftalmolog, veterinar, designer vestimentar, designer grafician, pictor, fotograf, actor, dansator, crainic de radio şi de televiziune, regizor de teatru, dirijor, compozitor, psiholog şcolar, asistent social, frizer, cosmetician, însoţitor de bord, judecător, avocat, procuror, notar, profesor, manager, contabil, auditor, controlor, infirmier, agent de vînzări, agent de turism, coafor, manichiuristă, masor, chelner. ■ Citeşte lista de meserii şi identific-o pe cea pe care ţi-ar plăcea să o îmbrăţişezi. Dacă nu este în listă, numeşte-o. ■ Explică necesitatea profesiilor oferite de învăţămîntul profesional şi cel superior. 95 Capitolul 4 i * ANOFM Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă anofm.md este pagina web a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă ■ Găseşte adresa electronică şi cea fizică a Agenţiei Locale pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Argumentează necesitatea unei asemenea agenţii. I Învăţ de la oameni de succes Robert De Niro, remarcabil actor american, dublu cîştigător al Premiului Oscar, regizor şi producător: „În ceea ce priveşte viitorul, repet una: orice lucru pe care l-ai face, important este să fii fidel cauzei tale pînă la capăt. Nu este neapărat să obţii succese strălucitoare, dar să fii fidel faţă de tine însuţi în profesia aleasă este obligatoriu.” ■ Comentează afirmaţia. sale sociale, implementarea politicii de migraţie a forţei de muncă, monitorizarea activităţii agenţiilor private pentru ocuparea forţei de muncă. Misiunea acestui organ este de a susţine implementarea strategiilor naţionale pentru ocuparea forţei de muncă prin asigurarea accesului egal la programe şi servicii de ocupare calitative şi bine direcţionate. Printre serviciile oferite de Agenţie se numără ocuparea forţei de muncă, informarea pe piaţa muncii, medierea muncii, consilierea şi orientarea profesională, instruirea profesională. În fiecare raion, oraş şi municipiu din ţară există subdiviziuni ale ANOFM, care le oferă cetăţenilor consiliere profesională, informaţii despre locurile vacante, instruire în caz de necesitate sau de reprofilare etc. Mai nou, în Republica Moldova există agenţii de angajare în cîmpul muncii, care îi informează pe oameni despre posturile vacante. Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră ■II Reflectez: am învăţat 1. Elaborează cîte o propoziţie cu cuvintele: profesionalizare, învăţămînt profesional, învăţămînt superior, carieră şi loc de muncă. 2 . Exprimă-ţi opinia privind rolul profesionalizării în societate şi în economia naţională. 3. Indică sursele de informare a unei persoane care caută un loc de muncă. 4 . Selectează din lista de meserii de la pagina precedentă cîte şapte profesii care necesită instruire profesională şi studii superioare. ■IMcţiQMz • Întreprinde o vizită la Agenţia Locală pentru Ocuparea Forţei de Muncă sau consultă pagina web a acesteia şi află despre informaţiile şi serviciile pe care le oferă. • Crezi că un cetăţean care îşi caută un loc de muncă trebuie să meargă la aceste agenţii sau să plece peste hotare? Argumentează-ţi opinia. • Exprimă-ţi atitudinea faţă de plecarea oamenilor peste hotare în căutarea unui loc de muncă fără a se interesa despre posturile vacante din ţară. 96 Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră Capitolul 4 Sînt cetăţean competent H I Gîndesc critic I I I Sînt erudit „Este important ca fiecare dintre voi, atunci cînd îşi va alege profesia, să cunoască cel puţin lucrurile esenţiale despre aceasta. Chiar dacă momentul alegerii profesiei îl consideraţi, unii dintre voi, îndepărtat, vă asigur că timpul trece foarte repede şi, fără să vă daţi seama, veţi ajunge în clipa în care trebuie luată această decizie. Oricare va fi profesia aleasă, nu uitaţi că, pentru a reuşi cu adevărat, este nevoie de multă seriozitate şi consecvenţă în pregătirea pentru acea profesie, de dăruire şi tenacitate în activitatea de zi cu zi, de entuziasm" Michiela Poenaru, Brăţara de aur. 100 de profesii explicate pentru copii ■ Expune-ţi părerea despre mesajul acestui text. ■ Citeşte proverbele de mai jos. Scrie încă cel puţin trei proverbe despre meserie. 1. Meseria este brăţară de aur. 2. Meseria nu are duşman mai mare ca omul nepriceput. 3. Cine nu ştie să vorbească bine despre meseria lui n-o cunoaşte. 4. Orice meserie dă pîine. 5. Niciun om nu poate deveni stăpînul meşteşugului său din prima zi. 6. Cine nu ştie nicio meserie e ca ursul în vizuină. 7. Fiecare îşi laudă meseria. I I I Particip Loteria profesiilor Scrieţi pe trei bileţele denumirea a trei profesii: 1) profesia care îmi place; 2) profesia pe care aş accepta-o doar cu anumite condiţii; 3) profesia care nu-mi place. Plasaţi bileţelele într-un bol sau într-o cutie, apoi extrageţi, pe rînd, cîte unul ş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu