joi, 15 iulie 2021

Culturile legumicole

 P la n te le e rb a c e e fr u c t ife r e p r e z in t ă a n u m ite p a r t ic u la r it ă ţ i p r iv in d c u lt iv a re a s i în g r ijir e a lo r. E le se c u lt iv ă p e t e r e n u r i d e s c h is e , d e p re fe ra t în s o r it e s i p ro te ja te d e v în t. L e g u m e le p re fe ră p ă m în t u l n e u tru . N e p r e g ă tir e a s o lu lu i în a in t e a p la n ­ t ă r ii este o g re ş e a lă fr e c v e n t în t îln it ă . S o lu l tr e b u ie să fie a fîn a t, p e r m e a b il, p e n t r u c a p la n ta să se d e z v o lte a r m o n io s . P la n ta r e a în c îm p a r ă s a d u lu i se fa c e la în c e p u t u l lu n ii m a i, c în d te m p e ra tu ra s o lu lu i este m a i m a re d e + 1 0 °C . Î n a in te d e a p la n ta sa u a s e m ă n a , tr e b u ie să fie u d a te b in e s tra tu rile , d u p ă c a re r ă s a d u r ile sa u s e m in ţe le se a ş a z ă în c u ib u r i. P la n t a r e a p r o p r iu - z is ă se fa c e c u o lo p ă ţ ic ă d e g r ă d in ă , c a re p o a te d e s c h id e o a d în c it u r ă s u fic ie n t d e la rg ă , c a r ă s a d u l să in t r e fă r ă a fi fo rţa t. R ă s a d u r ile se p u n la a d în c im e a c o re s p u n z ă to a re c e le i c a re a fo s t în a in te , c u e x c e p ţia to m a te lo r ş i a v in e te lo r , c a re se p la n te a z ă m a i a d în c (fig. 15.3 , 1 5 .4 ). P la n te le s e m ă n a te în c îm p se ră re s c d u p ă a p a r iţia p r im e i p e r e c h i d e f r u n z e a d e v ă ra te . R o ta ţia c u lt u r ilo r în g r ă d in a d e le g u m e a s ig u ră re c o lte să n ă to a se ş i b o g a te . T o m a te le , c a r to fii, v in e te le , c a s tra v e ţii se d e z v o ltă c e l m a i b in e p e te r e n u r ile p e ca re , în a n u l p re c e d e n t, a u fo s t c u ltiv a te : lu c e r n ă , m a z ă re , fa s o le , lin te , c e re a le p ă io a s e , p o r u m b d u lc e . P e n tr u a o b ţin e o p ro d u c ţie d e ca litate , p la n te ca ro ş iile , c a s tra v e ţii a u n e v o ie d e tă ie re a d e fru c tific a re , sa u c iu p ire a (fig. 1 5 .5 ). L ă s ta r ii la c o m i se în d e p ă rte a z ă c u m în a sa u c u u n b ric e a g b in e a s c u ţit, d e z in fe c ta t, p e n tr u a p r e v e n i r ă s p în d ire a a g e n ţilo r p a to g e n i. A s tfe l se c o n tr o le a z ă c re şte re a p la n te lo r, lim it în d u - s e d e z v o lta re a v e g e ta tiv ă în fa v o a re a fru c te lo r. O lu c ra re ca re a s ig u ră p r o d u c ţ ii m a r i la c a s tra v e ţi este în d e p ă rta re a p r im e lo r p a tr u fr u n z e d e la b a ză , a tu n c i c în d p la n ta are în ju r u l la ze ce fr u n z e (fig. 1 5 .6 ). P u t e ţ i c re a o g r ă d in ă m u lt if u n c ţ io n a lă , o c o m b in a ţ ie a le g u m e lo r ş i f lo r ilo r . E u n c o n c e p t v e c h i d e b io d iv e r s ita te , c u u n a s p e c t o r ig in a l ş i c u re z u lta te fo a rte b u n e . P la n te le c u f lo r i ş i ie r b u r ile a ro m a tic e o fe ră p r o te c ţie n a t u r a lă le g u m e lo r. A c e s te a d in u r m ă v o r fi p ro te ja te d e in s e c te ş i a s tfe l v o r d e v e n i m a i p r o d u c tiv e . Lucru individual Informează-te din literatură, Internet şi stabileşte relaţia dintre levănţică, limba mielului, salvie şi dăunătorii plantelor de cultură. Lucru în grup 1. Elaboraţi o schemă de plantare mixtă pe lotul şcolii. 2. Enumeraţi beneficiile oferite de grădina multifuncţională. 3. Realizaţi prima etapă a proiectului (p. 5-6). Meditaţi şi argumentaţi Tomatele semănate direct în cîmp au un avantaj faţă de răsadurile de tomate. Argume

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu