joi, 15 iulie 2021

Bunurile si serviciile publice

 „Bunurile publice aparţin tuturor, ele trebuie păstrate.” Într-o societate indivizii produc şi oferă, prin intermediul pieţei, bunuri şi servicii (bunuriprivate), cerînd şi primind totodată bunuri şi servicii de la instituţiile politice (bunuri publice). Populaţia are acces liber şi nelimitat la aceste bunuri şi servicii. ■II Ştiu, vreau sa ştiu • Examinează imaginile de mai jos şi expune-ţi părerea privind domeniul privat si cel public. M l S tudiez: învăţ sa ştiu Bunurile şi serviciile publice sînt oferite numai de stat, care va asigura accesul liber şi nelimitat la aceste produse. Sînt publice acele bunuri şi servicii care, puse la dispoziţia cuiva, pot fi consumate de numeroşi alţi indivizi în acelaşi timp. Bunurile publice ale unui stat sînt: bogăţiile de orice fel ale subsolului; căile de comunicaţie; spaţiul aerian; apele cu potenţial energetic; plajele; marea teritorială; terenurile pe care sînt amplasate construcţii de interes public; pieţele; reţelele stradale; parcurile publice; porturile; terenurile cu destinaţie forestieră; albiile rîurilor şi fluviilor; cuvetele lacurilor de interes public; fundul apelor maritime interioare şi al mării interioare; monumentele; ansamblurile şi siturile arheologice şi istorice; monumentele naturii; terenurile pentru nevoile apărării, terenurile de uz sau de interes public; Voi fi competent să: • cunosc importanţa bunurilor şi serviciilor publice. M l Dicţionar ■ Public - care este accesibil, pus la dispoziţia tuturor, a întregului popor. ■ Bun - ceea ce este util sau necesar societăţii sau individului pentru a-i asigura existenţa, bunăstarea, bogăţia. 119 Capitolul 4 ■ Identifică serviciile şi bunurile publice prezentate în imaginile de mai sus. H I Document Articolul 127 Proprietatea (3) Proprietatea publică aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale. (4) Bogăţiile de orice natură ale subsolului, spaţiul aerian, apele şi pădurile folosite în interes public, resursele naturale ale zonei economice şi ale platoului continental, căile de comunicaţie, precum şi alte bunuri stabilite de lege fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice. Constituţia Republicii Moldova clădirile din străinătate aflate în proprietatea statului în care îşi desfăşoară activitatea misiunile diplomatice ale ţării. Principala activitate a autorităţilor într-un stat democratic este de a presta servicii colectivităţii. În Republica Moldova, serviciul public „presupune totalitatea autorităţilor publice şi activitatea persoanelor ce ocupă posturi în aparatul acestor organe, îndreptată spre realizarea împuternicirilor acestor autorităţi în scopul dezvoltării economiei, culturii, sferei sociale, promovării politicii externe, apărării ordinii de drept şi asigurării securităţii naţionale, ocrotirii drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor”. Serviciul public este creat de stat, oraş sau comună, cu o competenţă determinată şi cu mijloace financiare din fondul autorităţii publice. După forma de organizare, serviciile publice se împart în: organe ale administraţiei publice; autorităţi sau instituţii publice; instituţii de interes public; regii autonome de interes public. După obiectul de activitate, serviciile publice se clasifică în: poliţie şi apărare naţională; financiare şi fiscale; învăţămînt; asistenţă socială şi igienă; artă şi cultură şi economice. În aceste categorii se includ: serviciile publice de gospodărie comunală, serviciile publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate, serviciul public de salubrizare, serviciile publice de transport, asistenţa socială, furnizarea energiei electrice, protecţia consumatorilor, asistenţa sanitară, radioul şi televiziunea naţională, telecomunicaţiile, armata, poliţia, pompierii etc. Serviciul public există doar în raport cu o anumită cerinţă a membrilor unei colectivităţi. În funcţie de dimensiunea colectivităţii, serviciul public poate fi naţional sau la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale. Pentru producerea unor bunuri şi servicii publice se cheltuiesc bani strînşi de stat, dar şi de autorităţile locale din taxe şi impozite. Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră 120 Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră Capitolul 4 ■II Exersez: învăţ sa fiu Serviciul public trebuie să se ghideze de anumite principii şi să fie permanent în concordanţă cu cerinţele evoluţiei şi modernizării vieţii sociale. Beneficiarii au dreptul să-i ceară serviciului să furnizeze aceleaşi prestaţii fiecăruia dintre ei. Adică serviciul public trebuie să aplice regula egalităţii de tratament pentru toţi beneficiarii. Alte principii importante în activitatea serviciilor publice se referă la proporţionalitatea mijloacelor în raport cu obiectivele vizate şi urmărirea regulii potrivit căreia interesul general primează faţă de cel particular. ■II Reflectez: am învăţat 1. Numeşte cîte cinci bunuri private şi publice. Exprimă-ţi opinia privind diferenţa acestora. 2 . Clasifică serviciile publice enumerate în text după obiectul de activitate, plasîndu-le într-un tabel. 3. Care este gradul de acces al locuitorilor din municipii, oraşe şi sate la serviciile de alimentare cu apă, de canalizare, de salubrizare şi de transport public? Argumentează-ţi opinia, comparînd localitatea ta cu o altă localitate. Alege un serviciu şi expune-ţi părerea cu privire la calitatea serviciului-preţ. ■ II Acţionez • Selectează din presă un articol despre prestarea serviciilor publice şi prezintă-l colegilor după următorul algoritm: 1. Denumirea serviciului public. 2. Prezentarea argumentelor care ar demonstra că acest serviciu este public. 3. Numirea autorităţilor publice implicate în producerea serviciului respectiv. 4. Aprecierea nivelului calităţii prestării serviciului. 5. Enumerarea beneficiilor oferite de acest serviciu pentru comunitate sau pentru tine. 6. Stabilirea efectelor pe care le-ar avea asupra comunităţii dispariţia acestui serviciu. 7. Propunerea unor măsuri în vederea îmbunătăţirii serviciului prestat. I Învăţ de la oameni de succes Constantin Brâncuşi, remarcabil sculptor român: „Aş vrea ca lucrările mele să se ridice în parcuri şi grădini publice, să se joace copiii peste ele, cum s-ar fi jucat peste pietre şi monumente născute din pămînt, nimeni să nu ştie ce sînt şi cine le-a făcut - dar toată lumea să simtă necesitatea şi prietenia lor, ca ceva ce face parte din sufletul Naturii" ■ Comentează afirmaţia. ■ II Util şi practic Serviciile publice în Republica Moldova sînt reglementate prin mai multe legi, cum ar fi: 1. Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 1402-XV din 24.10.2002. 2. Legea privind protecţia consumatorilor nr. 105-XV din 13.03.2003. 3. Codul apelor. Legea nr. 1532-XII din 22.06.1993. 4. Legea apelor nr. 272-XVI din 23.12.2011. 5. Legea privind protecţia mediului înconjurător nr. 1515-XII din 16.06.1993. 6. Legea serviciului public nr. 443-XIII din 04.05.1995. 121 Capitolul 4 Sfat C&tQţeQn competent H I Gîndesc critic Eliberarea informaţiilor din Arhiva Naţională a Republicii Moldova şi din Arhiva Organizaţiilor Social-Politice a Republicii Moldova Arhiva Naţională a Republicii Moldova şi Arhiva Organizaţiilor Social-Politice a Republicii Moldova depistează şi eliberează copii, extrase şi certificate de arhivă cu caracter socialjuridic şi tematic. https://servicii.gov.md/ServiceDetails.aspx?id=eb2d9aa9-67c7-400d-b709-c2325a98419a ■ Consultă pagina web şi formulează trei concluzii. I I I Sînt erudit Identifică denumirile. 1. Numit în popor „Valea celor şapte cascade”, acest defileu este unul dintre monumentele naturii din Republica Moldova protejat de stat şi se află în apropierea Mănăstirii Ţipova, raionul Rezina. 2. Se găseşte în Parcul Naţional Canaima din sud-estul Venezuelei şi este considerată cea mai înaltă cascadă din lume. Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră 122 Dezvoltarea personală şi ghidarea în carieră Capitolul 4 III Evaluare Sînt competent să: Demonstrez competenţe rezolvînd itemii: proiectez şi întreprind comportamente de promovare personală; adopt decizii argumentate pentru eventualul domeniu profesional. A. Cunoaştere 1. Elaborează enunţuri cu noţiunile: profesionalizare, carieră şi profesie. 2. Numeşte cinci profesii pe care le consideri atractive. 3. Descrie, în cinci enunţuri, o profesie, la alegere. 4. Enumeră factorii care determină alegerea unei profesii. 5. Numeşte legile care protejează drepturile consumatorilor. B. Aplicare proiectez acţiuni privind valorificarea în viaţa cotidiană a dreptului consumatorului; 1. Argumentează, în trei enunţuri, necesitatea pregătirii profesionale înainte de a fi angajat la un serviciu ce necesită calificare. 2. Estimează efectele gîndirii pozitive asupra persoanei, în baza experienţei proprii. 3. Apreciază nivelul de respectare a drepturilor consumatorilor în Republica Moldova. 4. Exprimă-ţi atitudinea faţă de agenţii economici care încalcă drepturile consumatorilor. C. Integrare 1. Elaborează o plîngere cu privire la încălcarea drepturilor consumatorilor pe care să o adresezi unei autorităţi competente în acest domeniu. 2. Determină cîteva metode prin care unii agenţi economici induc în eroare consumatorii. 3. Exprimă-ţi atitudinea faţă de cazurile cînd nu se eliberează bonul de casă. 123 ■II Evaluare, finala Sînt competent să: Demonstrez competenţe rezolvînd itemii: • investighez/apreciez faptele şi evenimentele sociale din comunitatea locală, naţională, europeană; • ilustrez prin fapte apartenenţa la familie, comunitate, statul Republica Moldova, Europa; • aplic strategii de prevenire şi ameliorare a problemelor de sănătate; • cooperez la realizarea unor proiecte la nivel de instituţie/ comunitate; • valorific oportunităţi de dezvoltare personală şi de integrare socioprofesională reuşită. A. Cunoaştere 1. Numeşte trei caracteristici ale unei familii fericite. 2. Dă exemple de participare civică a cetăţenilor în societăţile democratice contemporane. 3. Enumeră comportamente inadvertente care pot pune sănătatea adolescenţilor în pericol. 4. Descrie trei profesii care îţi par interesante. B. Aplicare 1. Argumentează necesitatea respectării drepturilor omului şi a onorării responsabilităţilor pentru o societate democratică. 2. Elaborează o schemă prin care să ilustrezi rolul familiei în societate. 3. Demonstrează un exemplu de acordare a primului ajutor medical. C. Integrare 1. Apreciază importanţa stilului asertiv de comunicare în cadrul familiei şi, în general, în societate. 2. Exprimă-ţi atitudinea faţă de diversitatea culturală în Republica Moldova şi UE. 3. Analizează serviciile incluse în poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. 4. Inventează o reţetă a unui mod de viaţă sănătos şi prezint-o într-un fel original (poster, album, desen etc.). 124 Demonstrez competenţe participînd la activităţi I. Organizează şi\sau participă la activităţi de voluntariat: 1. Voluntar pentru mediu; 2. Activităţi de mentorat; 3. Voluntariat în cartier; 4. Voluntariat pentru oamenii săraci; 5. Tineri voluntari creativi. II. Promovează valorile democraţiei şi participă la apărarea drepturilor omului, luarea deciziilor şi rezolvarea problemelor: în familie, în clasa şi şcoala în care înveţi, în comunitate. III. Organizează şi participă la activităţi de promovare a unui mod de viaţă sănătos: jocuri, festivităţi, competiţii sportive, discuţii despre modul sănătos de viaţă şi prevenirea bolilor etc. 125 Demonstrez competenţe de învăţare şi cercetare Sursa: www.cheiasuccesului.ro • Studiază una dintre cărţile prezentate mai sus şi expune cinci idei de bază. 126 http://www.autodezvoltare.com/ www.cheiasuccesului.ro career.ict.md www.unica.ro/cariera.html testcariera.ro/ www.la-psiholog.ro/info/alegerea-carierei www.la-psiholog.ro http://www.consultanta-psihologica.com/ http://europa.eu/index_ro.htm www.mai.gov.md www.gov.md/ www.edu.gov.md Demonstrez competenţe de aplicare a cunoştinţelor • Cercetează paginile web pentru autodezvoltare. • Identifică o temă şi elaborează un proiect. 127 CUPRINS Tema 1. Stiluri de comunicare. Lucrul în echipă. Luarea deciziilor...............................6 Tema 2. Conflictele în limita normelor morale şi juridice............................................10 Tema 3. Familia - prima mea apartenenţă de grup.................................................

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu