duminică, 11 iulie 2021

Conflictele în limita normelor morale si juridice

 Dacă rezolvăm un conflict în mod constructiv, îi îndreptăm energia înspre creativitate şi dezvoltare.” Kenneth Kaye Încă de la apariţia omenirii, în societate au existat ciocniri de interese şi neînţelegeri. Lipsa comunicării duce inevitabil la apariţia conflictelor. În funcţie de tipul omului, de educaţie, de normele morale, de interese etc., conflictele sînt aplanate relativ repede sau se acutizează, acestea pot fi soluţionate paşnic sau vehement. ■II Ştiu,_vreau_să _ştiu • Explică legătura dintre stilurile de comunicare si apariţia conflictelor. • Identifică un conflict îngheţat în Republica Moldova. ■II S tudiez: învăţ sa ştiu Avînd temperamente, comportamente, idei şi interese diferite, oamenii deseori se află în contradicţie unii cu alţii. În lumea contemporană se pot identifica diferite tipuri de conflicte, în funcţie de părţile implicate şi de problemele abordate: interpersonale, intrapersonale, intragrupale, intergrupale, sociale, militare, internaţionale, de familie etc. Este mult mai eficient să previi conflictul, decît să-l soluţionezi. Pentru prevenirea situaţiilor conflictuale este necesară identificarea timpurie a riscului de conflicte şi facilitarea unor intervenţii rapide, o bună înţelegere a situaţiilor de conflict (cauze, actori şi evoluţie), identificarea acţiunilor posibile. Sistemul ideal de soluţionare a conflictelor trebuie să găsească soluţii satisfăcătoare şi de durată pentru toate părţile implicate în conflict, reglementînd problema constructiv şi fără violenţă. Pentru aceasta ar trebui identificate problema conflictului, părţile implicate, cererile fiecărei părţi, punctele comune, soluţiile posibile ale conflictului, cooperarea pentru alegerea rezolvării acceptate de ambele părţi. 10 Omul - fiinţă socială Capitolul 1 De obicei, într-o situaţie de conflict lipseşte comunicarea sau aceasta nu este sinceră, se oferă informaţii insuficiente sau incomplete, se utilizează mijloace sau canale de comunicare nepotrivite, se foloseşte un limbaj neadecvat, defectuos, se ia o atitudine negativistă şi se fac ameninţări, în locul unor discuţii calme etc. Fiecare parte implicată într-un conflict tinde să-şi impună propria opinie şi interesele personale. Soluţionarea unui conflict începe prin comunicarea deschisă şi corectă şi oferirea de informaţii semnificative. O cauză a conflictului poate fi dezacordul asupra sistemului de valori împărtăşit. Acest dezacord se poate referi la aspectele etice, limitele şi modalităţile în care trebuie exercitată puterea etc. Pentru soluţionarea unei asemenea situaţii, este necesar ca părţile implicate să recunoască şi să accepte diferenţele. Existenţa scopurilor diferite sau nedeclarate şi unele stiluri de conducere, în special autoritare, menţin şi alimentează conflictele prin poziţia dominantă, inconsecvenţa măsurilor luate, neparticiparea tuturor la luarea deciziilor, inexistenţa unui sistem coerent de apreciere a performanţei şi de motivare. Lichidarea acestora duce la soluţionarea conflictului şi menţinerea unei atmosfere sănătoase în colectiv. Limitarea resurselor (timp, bani, resurse materiale şi umane) provoacă conflictul, stimulînd concurenţa neloială şi suspiciunea. ■II Exersez: învăţ sa fiu În funcţie de tipul, gravitatea şi intensitatea conflictului există diferite căi de soluţionare. Gradul de satisfacţie a părţilor în urma soluţionării conflictului se va reflecta pozitiv asupra relaţiei dintre acestea şi va diminua pericolul izbucnirii unor noi neînţelegeri. Pentru soluţionarea eficientă şi echitabilă a conflictelor este importantă, în primul rînd, comunicarea. În centrul discuţiei trebuie puse interesele părţilor implicate în conflict, şi nu poziţiile de drept sau de putere. Dacă se întîmpină greutăţi în stabilirea şi respectarea regulilor şi procedurilor şi există pericolul ca discuţiile să se termine cu eşec, se apelează la serviciile unui mediator, care este imparţial, independent şi nu III izele . multiConflictul în viziunea lui Daniel Sapiro Solul - mediul social în care izbucneşte conflictul (familia, colectivul, societatea). Rădăcina - cau: ple ale conflictului. Tulpina - părţile implicate în conflict. Scorbura - problema clar definită a conflictului. Florile - emoţiile pozitive şi negative ale celor implicaţi în conflict. Frunzele - acţiunile concrete ale persoanelor implicate. Fructul - soluţia conflictului. ■ Comentează opinia lui Sapiro. I Învăţ de la oameni de succes William James, psiholog, filosof şi medic american: „Cînd intri în conflict cu cineva, există un factor de care depinde dacă asta va duce la ruperea relaţiei sau la întărirea ei. Acel factor este atitudinea.” 11 H I Util şi practic Strategii de rezolvare a conflictelor 1. Abandonul - retragerea fizică sau emoţională din conflict, de frica unei confruntări directe. Această atitudine presupune renunţarea la dreptul de a te pronunţa. Retragerea este acceptabilă doar atunci cînd conflictul nu priveşte persoana sau cînd nu afectează mersul evenimentelor. Uneori abandonul poate acutiza şi mai mult un conflict. 2. Reprimarea - refuzul de a accepta existenţa unui conflict. Această atitudine presupune lipsa de curaj. În cazul existenţei conflictului, acesta va ieşi oricum la iveală. 3. Compromisul - presupune anumite negocieri şi produce doar impresie de corectitudine, dezavantajul fiind în fondul emoţional al părţilor implicate în conflict: una va părea mai „mărinimoasă”, cealaltă va avea un sentiment de înfrîngere. 4. Victorie/înfrîngere - strategie în care o parte este înfrîntă, existînd posibilitatea unor efecte întîrziate: învinsul poate să nu suporte eşecul, revenind „în forţă” după un timp. Relaţiile dintre părţile implicate vor fi ireparabile. 5. Victorie/victorie - presupune un proces îndelungat şi anevoios, dar relaţiile se vor consolida, iar soluţia va fi mai durabilă. Probabilitatea declanşării unor conflicte ulterioare va fi foarte mică. Capitolul 1 avantajează pe nimeni. În cazul în care părţile nu sînt competente să judece situaţia, există diferenţe de neîmpăcat sau atunci cînd comunicarea este denaturată, părţile conflictuale apelează la arbitraj, obligîndu-se să-i respecte decizia. Pentru soluţionarea conflictului se utilizează diverse strategii: abandonul, reprimarea, compromisul, victorie/înfrîngere, victorie/victorie. Deseori pentru soluţionarea conflictelor se recurge la procedurile juridice. În procesul juridic, părţile sînt egale şi nu pot fi tratate diferenţiat în temeiul diverselor condiţii şi cauze ale conflictului, statutului social. Litigiul se soluţionează conform unui sistem de legi în vigoare şi nu necesită acordul părţilor. Este foarte important ca orice conflict să fie soluţionat amiabil. Există însă cazuri cînd acestea sînt rezolvate de pe poziţii de forţă, cu aplicarea violenţei (războaie, revolte etc.), fiind însoţite de victime şi distrugeri. Omul - fiinţă socială H I Reflectez: am învăţat 1. Enumeră calităţile de care trebuie să dea dovadă părţile implicate într-un conflict pentru a-l soluţiona amiabil. 2 . Comentează afirmaţia lui William James de la pagina 11. ■II Acţionez SITUAŢIE-PROBLEMĂ Identifică din mass-media un conflict, la alegere (intergrupal, internaţional, militar, familial etc.). Prezintă-1, respectînd următorul algoritm: 1) părţile implicate în conflict; 2) problema abordată; 3) cauzele conflictului; 4) metoda sau strategia de soluţionare; 5) consecinţele. 12 Omul - fiinţă socială Capitolul 1 Sînt Cetatean competent III Gîndesc critic III Sînt erudit „Iată vine-un sol de pace c-o năframă-n vîrf de băţ. Baiazid, privind la dînsul, îl întreabă cu dispreţ: - Ce vrei tu? - Noi? Bună pace! Şi de n-o fi cu bănat, Domnul nostru-ar vrea să vază pe măritul împărat. La un semn deschisă-i calea si s-apropie de cort Un bătrîn atît de simplu, după vorbă, după port. - Tu eşti Mircea? - Da-mpărate! - Am venit să mi te-nchini, De nu, schimb a ta coroană într-o ramură de spini. - Orice gînd ai, împărate, si oricum vei fi sosit, Cît sîntem încă pe pace, eu îţi zic: Bine-ai venit! Despre partea închinării însă, doamne, să ne ierţi; Dar acu vei vrea cu oaste si război ca să ne cerţi, Ori vei vrea să faci întoarsă de pe-acuma a ta cale, Să ne dai un semn si nouă de mila Măriei tale... De-o fi una, de-o fi alta... Ce e scris si pentru noi, Bucuroşi le-om duce toate, de e pace, de-i război." Mihai Eminescu, Scrisoarea III Identifică situaţia conflictuală. Numeşte subiecţii conflictului. I Stabileşte soluţia şi strategia rezolvării conflictului de către Mircea cel Bătrîn şi sultan. I Expune-ţi opinia privind eficacitatea soluţiilor aplicate. ■ În fiecare dintre cuvintele ce trebuie determinate se conţine, cel puţin, cîte o literă „o” si toate se referă la CONFLICT. 1. Persoană imparţială care are drept sarcină modul de desfăsurare a discuţiilor. 2. Una dintre strategiile de rezolvare a conflictului. 3. Lipseşte într-un conflict. 4. Tip de conflict armat. 5. Conflictul trebuie rezolvat în conformitate cu ... . 6. Ele sînt de natură ... sau juridică. III Sînt creativ III Particip ■ Elaborează un minieseu, de jumătate de pagină, cu titlul „Comunicarea eficientă presupune nu doar vorbire, ci şi ascultare”. Doi fraţi doresc să privească emisiuni diferite, iar în casă este doar un televizor. ■ Înscenaţi conflictul şi rezolvarea amiabilă a acestuia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu