duminică, 11 iulie 2021

Funcţiile si responsabilităţile familiei

 Motto: „Familia este un factor important si de răspundere al educaţiei. Părinţii o conduc si răspund de ea în faţa societăţii, a fericirii lor si a vieţii copiilor.” Anton Makarenko H I Dicţionar ■ Funcţie socială - rolul unui institut social (element de sistem social) în organizarea si funcţionarea societăţii. ■ Funcţiile familiei - totalitatea responsabilităţilor ce le revin membrilor unei familii. ■ A reproduce - a procrea, a se înmulţi. ■ Reproducere - continuarea speciei biologice. ■ Responsabilitate - simţ de răspundere faţă de obligaţiile proprii. ■ Obligaţie - datorie, sarcină. ■ Avînd la bază exemple concrete din familia ta, însoţite de fotografii sau de imagini video, explică funcţiile familiei enumerate în text. Funcţiile de bază ale familiei actuale sînt de natură biologică, juridică, economică, culturală şi educativă. Procrearea, creşterea şi educarea copiilor sînt funcţiile fundamentale. Într-o familie, responsabilităţile trebuie împărţite în mod echitabil. ■II Ştiu, vreau sa ştiu • Scrie pe o foaie albă prenumele fiecărui membru al familiei tale si cine este el pentru tine. • Descrie unul dintre cazurile cînd tu si membrii familiei tale aţi fost undeva împreună. III S tudiez: învaţ sa ştiu Familia, ca grup social de sine stătător, îndeplineşte un rol complex, manifestînd funcţii atît faţă de societate, cît şi faţă de individ. Funcţia primară a familiei este cea de reproducere, de asigurare a descendenţei. Prin naşterea copiilor în familie se asigură continuitatea neamului respectiv. Această funcţie include şi satisfacerea cerinţelor afectiv-sexuale ale partenerilor cuplului conjugal. Familia şi societatea incapabile de a se reproduce sînt condamnate la dispariţie. O societate are nevoie de asigurarea continuităţii sociale şi culturale. Pentru a menţine reproducerea culturală a societăţii, familia, drept cadru primar al socializării, are funcţia de socializare a individului, prin care se urmăreşte formarea unui om cu o dezvoltare multilaterală şi armonioasă, asigurîndu-i îngrijirea şi creşterea, procesul instructiv-educativ familial şi pregătirea şcolară şi cea profesională. Această funcţie are ca finalitate integrarea eficientă a individului în 18 Omul - fiinţă socială Capitolul 1 societate şi crearea de individualităţi bine pregătite, care să aducă o contribuţie maximă la transformarea şi la progresul societăţii. Prin funcţia de control social primar, familia reglementează morala comportamentului membrilor de familie în diverse sfere ale vieţii, precum şi responsabilităţile şi obligaţiile dintre soţi, dintre părinţi şi copii, dintre diverse generaţii. În familie, copilul învaţă ceea ce este bine şi ceea ce este rău. Indiferent de vîrstă, în anumite situaţii, individul se întreabă: „Ce sfat mi-ar da tata?”, „Cum ar reacţiona mama?” Prin urmare, valorile morale şi modelele de comportament ale oamenilor sînt determinate în mare măsură de educaţia în familie. Familia are şi funcţia de reproducere a structurii sociale a societăţii. Prin achiziţionarea noului statut social în familie („soţ”, „soţie”, „tată”, „mamă” etc.), individul înlocuieşte predecesorii săi (părinţii), reproducînd astfel structura socială. În ceea ce priveşte funcţia economică a familiei, aceasta constă în obţinerea bunurilor materiale, distribuirea şi transmiterea acestor bunuri copiilor şi membrilor inactivi ai societăţii, organizarea convieţuirii membrilor familiei, susţinerea şi menţinerea bunăstării familiale etc. Este important ca membrii familiei să participe la administrarea unui buget comun, la gestionarea resurselor şi la acoperirea cheltuielilor. Leon Battista Alberti, arhitect, pictor, sculptor, filosof şi scriitor renascentist italian: „Obligaţia capului de familie nu constă numai în aceea de a avea pline hambarul casei şi pivniţa, ci mult mai mult; el trebuie să ia aminte la tot, să vadă şi să observe cu cine se întovărăşesc ai săi, să vegheze obiceiurile dinăuntrul şi din afara casei, fiecare deprindere nesănătoasă a oricăruia dintre membrii familiei să o îndrepte prin îndemnuri raţionale, nicidecum silnice, să dea sfaturi bune acolo unde trebuie, iar nu să ordone; de asemenea, să fie la nevoie şi sever, neînduplecat şi aspru chiar, dar întotdeauna să aibă în gînd numai dorinţa de a face bine, asigurînd pacea şi liniştea întregii sale familii.” ■ Comentează opinia filosofului. 19 H I Document Articolul 74. Obligaţia părinţilor de a-si întreţine copiii (1) Părinţii sînt obligaţi să-şi întreţină copiii minori şi copiii majori inapţi de muncă ce necesită sprijin material. Articolul 80. Obligaţia copiilor majori de a-si întreţine părinţii (1) Copiii majori apţi de muncă sînt obligaţi să-şi întreţină şi să-şi îngrijească părinţii inapţi de muncă ce necesită sprijin material. Articolul 82. Obligaţia soţilor de a se întreţine reciproc (1) Soţii îşi datorează întreţinerea materială reciprocă. Articolul 86. Obligaţia de întreţinere dintre fraţi si surori (1) Fraţii şi surorile minore, care necesită sprijin material, în imposibilitatea întreţinerii lor de către părinţi, au dreptul la întreţinere de la surorile şi fraţii majori apţi de muncă ce dispun de mijloace suficiente. Capitolul 1 Codul familiei În afară de funcţiile care presupun naşterea, educarea şi acordarea suportului material copiilor, familia are şi funcţie identitar-spirituală. Formarea identităţilor personale şi statutare ale membrilor familiei are loc prin transmiterea valorilor moştenite: nume, resurse, istorii de familie, tradiţii şi obiceiuri. Deprinderea valorilor şi normelor de bază prin educaţia familială determină atitudinea persoanei faţă de un model cultural dominant. Comunicarea dintre membrii familiei, transmiterea tradiţiilor şi obiceiurilor dezvoltă personalitatea membrilor familiei, îmbogăţindu-i spiritual. Familia are şi funcţie existenţial-emoţională, care constă în susţinerea emoţională a membrilor săi şi asigurarea securităţii sociale şi psihologice. În cazul unui pericol, individul îi poate solicita ajutor familiei, în special rudelor apropiate (mamei, tatei, fratelui, surorii etc.). Ajutorul mutual se bazează pe egalitate, respect şi dragoste între parteneri, între părinţi şi copii, între fraţi şi surori. Omul - fiinţă socială Prin funcţia de asigurare a agrementului, care presupune petrecerea timpului liber în comun, de sărbători, în vacanţe şi concedii, familia oferă individului posibilitatea de a se restabili fizic, moral şi spiritual. Acest lucru este posibil însă numai în condiţiile unei familii bazate pe respect, înţelegere şi dragoste. 20 ■II Exersez: învăţ să fiu Odată cu evoluţia societăţii, familia a suferit diverse transformări, atît la nivelul formelor de convieţuire, cît şi la cel al rolurilor îndeplinite de membrii ei. Responsabilitatea este motorul proceselor dintr-o familie. Modul în care membrii unei familii îşi împart responsabilităţile asigură starea emoţional-afectivă şi prosperitatea acesteia. Totodată, împărţirea responsabilităţilor comune, precum creşterea şi educarea copiilor, asigurarea bunăstării familiei, îngrijirea bolnavilor sau a bătrînilor etc., trebuie efectuată într-un mod echitabil. În funcţie de posibilităţi, partenerii îşi asumă şi responsabilităţi financiare comune. Împărţirea responsabilităţilor în principalele domenii ale vieţii duce la echilibrarea relaţiei familie-muncă. Este foarte important ca fiecare membru al familiei să-şi cunoască responsabilităţile. Un aspect deosebit în dezvoltarea personalităţii îl reprezintă asumarea unor sarcini care trebuie duse la bun sfîrşit, de aceea şi copilul trebuie să aibă anumite responsabilităţi. Responsabilităţile casnice îl învaţă pe copil să fie ordonat şi independent. Responsabilitatea sau iresponsabilitatea părinţilor se reflectă întotdeauna asupra responsabilităţii copilului. Omul - fiinţă socială ■II Reflectez: am învăţat 1. Numeşte trei calităţi de care trebuie să dea dovadă membrii familiei pentru împărţirea echitabilă a responsabilităţilor. 2 . Utilizînd termenii din rubrica Dicţionar, scrie patru propoziţii care să reflecte rolul familiei în dezvoltarea societăţii. ■ I. Acţionez • Analizează extrasul din rubrica Document. • Explică diferenţa sau similitudinea dintre responsabilitate şi obligaţie în familie. • Elaborează o prezentare PowerPoint prin care să redai împărţirea responsabilităţilor într-o familie modernă. Capitolul 1 ■ Analizează influenţa stilului de viaţă modern asupra împărţirii responsabilităţilor în familie. ■ Întocmeşte o listă a responsabilităţilor tale în familie. 21 Capitolul 1 Omul - fiinţă socială Sînt cetătean competent H I Gîndesc critic „Cînd plînge un copil şi nimeni nu se grăbeşte să-l mîngîie, cînd prinde a se veşteji iarba colbăită pe marginea drumului, iar de ploaie nici pomeneală, cînd greu ţi se face pe suflet şi lehamite ţi-i de toate cele, atunci răsare în calea ta bunelul, aşa încît pînă la urmă vei spune şi tu: - Da-i-ar Domnul zile multe. - Tătucă, da’ zilele iestea, ele de unde se iau? - Apoi, de unde să se ieie?! A zis bunelul după o lungă cugetare. Vin şi ele aşa, din senin, de sus, ca nişte daruri cereşti, precum vine dimineaţa, ori amiaza, ori amurgul. Precum vine pămîntul, ori sămînţa, ori apa. Precum vin roua, pasărea, soarele... - Şi darurile iestea, ele vin pentru toţi deopotrivă ori numai pentru cei aleşi? - Hei, d-apoi e lucru ştiut pentru toată lumea! Iaca, să te luăm chiar pe tine. Dacă te scoli tu dimineaţa, frumuşel, sănătoşel, te speli pe faţă cu apă curată, şi mama îţi pune colo pe masă ce are, şi tu te duci pe toată ziua la joacă, ce alte daruri îţi mai trebuie?!” Ion Druţă, Daruri ■ Numeşte funcţiile familiei identificate în text. ■ Care funcţii ale familiei nu au fost menţionate? ■ Scrie două concluzii despre funcţiile familiei. I I I Sînt creativ ■ Elaborează o schemă sau un desen prin care să redai responsabilităţile în familie. I I I Sînt erudit ■ Rezolvă şi vei identifica una dintre funcţiile familiei. 1. Se repetă în cuvîntul familie. 2. Deprinderea şi-a păstrat doar primele două litere. 3. Sînt la părinte după primele patru, dar înainte de a şaptea. 4. Se află în mijlocul cuvîntului familie. 5. Se repetă la tata. 6. Primele două au plecat de la soră. I I I Particip Scrieţi pe bileţele diferite cîte o întrebare despre funcţiile şi responsabilităţile familiei şi plasaţi-le într-un bol. Un elev va extrage cîte un bileţel şi va adresa întrebarea unui coleg, care, dacă va răspunde corect, îi va lua locul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu