duminică, 11 iulie 2021

Stiluri de comunicare. Lucrul în echipă. Luarea deciziilor

 Motto: „A fi împreună este un început, a rămîne împreună este un progres, a lucra împreună este un succes" Henry Ford Comunicarea a apărut odată cu naşterea omenirii şi necesitatea de a discuta, de a-şi împărtăşi emoţiile, ideile, gîndurile, de a crea şi de a negocia. Bazîndu-se pe informaţie şi implicînd procese de adaptare a comportamentelor, comunicarea este importantă pentru munca în echipă şi luarea deciziilor şi presupune o îmbinare echilibrată între limbajul verbal şi cel nonverbal. ■II Ştiu,_vreau_să _ştiu • Explică ce legătură au imaginile de mai jos cu relaţiile interumane şi comunicarea. • Numeşte cunoştinţele şi comportamentele pe care doreşti să le însuşeşti în cadrul acestei teme. III S tudiez: învăţ sa ştiu Încă de la apariţia sa pe Pămînt, omul a început să comunice - iniţial prin gesturi, iar apoi cu ajutorul cuvintelor. Atunci cînd comunică, oamenii folosesc comunicarea verbală şi cea nonverbală. Comunicarea verbală presupune transmiterea gîndurilor şi sentimentelor prin intermediul cuvintelor şi implică existenţa a doi sau a mai multor interlocutori. Acest tip de comunicare permite dialogarea cu interlocutorul faţă în faţă, prin intermediul telefonului, al radioului etc., oferindu-i emiţătorului posibilitatea de a observa cum a fost primit mesajul şi de a-l modifica în funcţie de reacţiile receptorului. Limbajul verbal este întotdeauna însoţit de limbajul paraverbal (volumul şi tonul vocii, ritmul şi inflexiunile rostirii, intonaţia, accentul, pauzele, rîsul, geamătul, oftatul etc.). 6 Comunicarea nonverbală este o altă formă importantă de comunicare ce include: limbajul corpului (gesturi, mimici), limbajul spaţiului, limbajul vestimentaţiei, limbajul timpului, limbajul tăcerii, limbajul culorilor şi al imaginilor. Scrisul contribuie, de asemenea, la eficientizarea comunicării dintre oameni. În relaţiile interumane există cîteva stiluri de comunicare. Stilul pasiv se caracterizează prin lipsa acţiunii. Oamenii care abordează acest stil doresc să fie plăcuţi şi cedează foarte uşor. Ei nu au o opinie proprie, sau cel puţin nu o manifestă, considerînd că orice dezacord al lor va duce la agresiune şi respingere din partea celorlalţi. De obicei, refuză să îşi exprime furia pe care o simt privind o persoană sau o situaţie. Stilul agresiv se defineşte prin intruziune în relaţiile interpersonale şi o stare de alertă permanentă. Reprezentanţii acestui stil sînt perseverenţi şi obţin cu forţa ceea ce îşi propun, neinteresîndu-i faptul că i-ar putea afecta pe ceilalţi. De obicei, nu sînt intimidaţi de prezenţa celor din jur şi acţionează cu furie. Stilul pasiv-agresiv se caracterizează prin evitarea comunicării directe, prin atacuri indirecte la persoană şi ofensarea interlocutorului. Cel care comunică în acest stil este răzbunător, nesigur de sine, laş, meschin, evită contactul vizual şi nu manifestă furia în mod direct. Stilul asertiv de comunicare presupune în egală măsură corectitudine şi putere. Oamenii asertivi luptă pentru drepturile lor, dar rămîn în acelaşi timp sensibili şi la drepturile celorlalţi. Ei sînt comunicabili şi vorbesc sincer despre sentimentele lor, ascultă şi alte puncte de vedere etc. Acest stil de comunicare este cel mai potrivit pentru o relaţie frumoasă de lungă durată. Comunicarea determină succesul sau insuccesul individului în societate. Omul - fiinţă socială ■II Exersez: învăţ sa fiu Comunicarea în cadrul grupurilor şi echipelor este deosebit de importantă. Emiterea şi recepţionarea mesajelor, precum şi conexiunea inversă determină atinII Situaţie-problemă Prietenul tău întîrzie întotdeauna şi te face să aştepţi ■ Explică cum vei proceda în situaţia dată, examinînd fiecare stil de comunicare. Capitolul 1 I Învăţ de la oameni de succes Andrew Carnegie, om de afaceri şi filantrop american, proprietarul Carnegie Steel. În 1901, după ce îşi vinde proprietăţile pentru suma de 480 de milioane de dolari, este numit „cel mai bogat om din lume” Conform revistei Forbes din februarie 2008, averea sa ar fi estimată la 293,8 miliarde de dolari americani în 2007. Andrew Carnegie a formulat următoarele: „Munca în echipă este capacitatea de a lucra împreună pentru a realiza o idee comună, capacitatea de a direcţiona realizările individuale spre obiectivele organizaţionale. Este sursa ce le permite oamenilor obişnuiţi să atingă rezultate neobişnuite.” 7 Capitolul 1 Omul - fiinţă socială ■ Analizează influenţa fiecărui stil de comunicare asupra relaţiilor dintre membrii unei echipe. ■ Compară, utilizînd diagrama Venn, o echipă sportivă cu una de lucru. ■ Formează, împreună cu cîţiva colegi, o echipă pentru participarea la un concurs. Explică cum vă veţi organiza pentru a avea succes. Metoda Structura discursului Introducerea trebuie să conţină etapele de desfăşurare a discursului, enunţarea temei, prezentarea ideii centrale, explicarea termenilor, dacă este necesar. Cuprinsul trebuie să includă dezvoltarea ideii centrale şi a argumentelor prezentate. Concluzia trebuie să conţină o privire de ansamblu asupra întregului discurs şi accentuarea punctelor forte ale acestuia. gerea scopului comun sau eşecul. Conform opiniei omului de afaceri român Marius Ghenea privind comunicarea în echipă, „o echipă potrivită poate să facă diferenţa dintre eşec şi succes, dacă aceasta este formată din oameni cu o filosofie a vieţii asemănătoare, aspiraţii similare, astfel încît ei să lucreze bine în echipă.” Pentru a fi eficientă, o echipă are nevoie de: 1. Scop comun, care presupune participarea tuturor membrilor echipei la identificarea şi realizarea acestui scop. 2. Coeziune, care le solicită membrilor echipei să interacţioneze şi să se completeze reciproc. 3. Comunicare eficientă, care este esenţială într-o echipă pentru a evita problemele şi a îndeplini cu succes sarcinile. 4. Distribuirea sarcinilor, care presupune existenţa unui lider ce repartizează sarcinile în funcţie de punctele forte ale fiecărui membru al echipei. 5. Mediere, pentru ca membrii echipei să înţeleagă cerinţele, aşteptările, eventualele soluţii, riscurile şi perioada necesară pentru îndeplinirea sarcinilor. 6. Consens în luarea deciziilor. Decizia este soluţia unei probleme sau a unei situaţii concrete. În funcţie de problemă, de loc şi de timp, deciziile pot fi adoptate individual, prin consultare sau în colectiv. Consensul presupune acordul tuturor participanţilor şi integrarea în decizie a soluţiilor minorităţii din grup. ■II Reflectez: am învăţat 1. Numeşte cinci calităţi de care trebuie să dea dovadă membrii unei echipe pentru a avea succes. 2. Utilizînd termenii din rubrica Dicţionar, scrie cinci propoziţii care să reflecte comunicarea în echipă şi luarea deciziilor. ■II. Acţionez • Descrie o echipă în care comunicarea este ineficientă. • Explică rolul fiecărui membru în atingerea succesului de către echipă. 8 Omul - fiinţă socială Capitolul 1 Sînt cetăţean competent H I Gîndesc critic I I I Sînt erudit „Îl ştiam (pe Marcu) pînă atunci cum îl ştiau şi ceilalţi. Dar mi-am dat repede seama că mă înşelam. Am început să ne împrumutăm cărţi. El era entuziasmat de Balzac şi m-a convertit şi pe mine. Citeam numai Balzac, tot ce ne cădea în mînă. Ajunseserăm erudiţi în Comedia umană şi ne întreceam unul pe altul în cunoaşterea personajelor, amănuntelor şi curiozităţilor balzaciene. Cînd epuizam stocul, porneam prin librării şi prin anticariate să ni-l împrospătăm. Am răspîndit amîndoi pe Balzac în clasă. Unul dintre primii adepţi a fost Robert. Îl chinuiam dîndu-i să citească cele mai proaste romane, şi Robert le găsea admirabile. Cînd bănuia ironia, ne mărturisea îndoindu-se. - Drept să vă spun, nu l-am găsit pe L’Enfant maudit genial. E bine, dar nu prea...” Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop ■ Identifică personajele din fragment. ■i Numeşte stilurile de comunicare abordate de cei trei tineri. Argumentează. ■i Crezi că aceşti tineri formau o echipă? Prezintă argumente. III Sînt creativ Cinquainul este o poezie cu formă fixă, alcătuită din cinci rînduri obligatorii. Avînd drept titlu primul cuvînt al acesteia, poezia respectă următoarea structură: I un substantiv cu statut de titlu; I două adjective; I trei verbe; I patru cuvinte semnificative ce încheagă într-o formulă imaginea generală; I un substantiv echivalent cu primul. Model: Cartea Bună, ilustrată, Citesc, învăţ, răsfoiesc, Este utilă pentru copii - Manualul. ■ Elaborează un cinquain pentru cuvîntul „echipă”. ■ Rezolvă careul şi vei obţine pe verticală cuvîntul-cheie al temei. 1. Spre el tind individul, grupul şi echipa. 2. Comunicarea se bazează pe ea. 3. Face parte din comunicarea nonverbală şi limbajul corpului. 4. Stă la baza comunicării. 5. Este important în luarea deciziei. 6. Soluţia rezolvării unei probleme concrete. 7. Grup de oameni care îndeplinesc în acelaşi timp o muncă sau o acţiune comună. 8. Unul dintre stilurile de comunicare. 9. Comunicarea poate fi ... sau nonverbală. 10. Una dintre caracteristicile unei echipe eficiente. I I I Particip ■ Formînd echipe de cinci-şase persoane, construiţi, timp de şapte minute, un turn utilizînd o foaie format A1, cinci foi A4, un pahar de plastic şi un creion. Echipa care va confecţiona cel mai înalt şi mai durabil turn va învinge. ■ Observaţi cum comunică membrii echipei. Credeţi că aţi comunicat eficient?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu