joi, 15 iulie 2021

Construcţia automobilului

 Generalităţi Automobilul este u n v e h ic u l r u t ie r s u s p e n d a t e la s tic p e ro ţ i, d o ta t c u m ijlo a c e p r o p r ii p e n t r u a u to p r o p u ls ie , d e s tin a t t r a n s p o r t u lu i d e p e rs o a n e sa u m ă r f u r i, p r e c u m ş i t r a c t ă r ii r e m o r c ilo r sa u a n t r e n ă r ii d if e r it o r u tila je . D e ş i e x is tă o m a re d iv e rs ita te d e a u to m o b ile , ele a u p ă r ţile c o m p o n e n te d e b a z ă c o m u n e : m o to ru l, e c h ip a m e n tu l electric, şasiul, dispozitivele a d iţio n a le , caroseria (fig . 1 2 .1 ). Amintiţi-vă ce aţi studiat în clasa a 8-a despre construcţia automobilului. Fig. 12.1. Părţile componente ale unui camion: a - aspect general; b - caroserie; c - motor; d - sistemul de direcţie; e - sistemul de frînare; f - sistemul de rulare; g - transmisie. 1 - cabină; 2 - platformă pentru încărcătură; 3 - ambreiaj; 4 - cutie de viteze; 5 - transmisie cardanică; 6 - puntea din spate Motorul automobilului (fig. 12.1, c; n u tă în u r m a a r d e r ii c o m b u s t ib ilu lu i, în lu c r u m e c a n is m e ş i in s t a la ţ ii: • M e c a n is m u l b ie lă - m a n iv e lă • M e c a n is m u l d e d is t r ib u ţ ie a g a z e lo r • I n s ta la ţia d e r ă c ir e • I n s ta la ţia d e u n g e re 1 2 .2 ş i 1 2 .3 , 8 ) t r a n s fo r m ă e n e r g ia t e r m ic ă , o b ţ im e c a n ic . M o t o r u l este c o n s t it u it d in u r m ă t o a r e le • I n s ta la ţia d e v e n tila r e a c a r t e r u lu i m o t o r u lu i • In sta la ţia d e a lim e n ta re c u aer • I n s ta la ţia d e a lim e n ta r e c u c o m b u s t ib il • I n s ta la ţia d e e v a c u a re a g a z e lo r d e e ş a p a m e n t. E x is tă d o u ă t ip u r i d e m o to a re c u a rd e re in te rn ă : M A S ş i M A C . L a M A S c u c a rb u ra to r a m e s te c u l c o m b u s t ib il- a e r ( n u m it ş i am estec c a rb u ra n t), p re p a ra t în c a rb u ra to r, este a s p ira t în c ilin d r u ş i c o m p r im a t p în ă la te m p e ra tu ra d e 2 0 0 -4 0 0 ° C , a p o i în c ilin d r u se d e c la n ş e a z ă d e la b u jie o s c în te ie e le c tric ă ş i a m e s te c u l c a rb u ra n t se a p rin d e . G a z e le , d ila tîn d u -s e , e fe ctu e a ză lu c r u m e c a n ic a s u p ra p is to n u lu i. Î n m o t o r u l M A C (D ie s e l), a m e s te c u l c a rb u ra n t se fo rm e a z ă d ir e c t în c ilin ­ d r u p r in in je c ta re a c o m b u s tib ilu lu i în a e ru l s u p ra în c ă lz it, în u r m a c o m p r im ă r ii lu i d e c ă tre p is to n , ş i se a u to a p rin d e . 99 Lucru individual 1. Examinează construcţia motorului automobilului şi numeşte mecanismele şi instalaţiile lui, indicînd destinaţia lor. 2. Descrie ordinea funcţionării motorului în patru timpi cu patru, şase, opt cilindri şi explică necesitatea respectării ei. 3. Explică ce reprezintă diagrama fazelor de distribuţie a gazelor. 4. Construieşte schema de circulaţie a lichidului de răcire pe cercul mic şi pe cercul mare. Lucru în grup 1. Formaţi 5-6 grupuri de elevi şi analizaţi construcţia mecanismelor şi instalaţiilor motorului automobilului. 2. Treceţi pe cerc şi examinaţi construcţia fiecărui mecanism şi fiecărei instalaţii a motorului. Fig. 12.3. Motorul şi şasiul unui automobil: 1 - bară transversală; 2 - bară longitudinală; 3 - transmisie cardanică a sistemului de direcţie; 4 - m ecanism de direcţie; 5 - suportul radiatorului; 6 - ventilator; 7 - compresor; 8 - motor; 9 - axul volanului; 10 - cutie de viteze; 11 - arbore cardanic intermediar; 12 - suportul transmisiei cardanice; 13, 14 - rezervoare de aer comprimat; 15 - transmisie cardanică; 16 - cadru; 17 - puntea din spate; 18 - resort principal al suspensiei din spate; 19 - resort auxiliar al suspensiei din spate; 20 - rezervor de combustibil; 21 - frînă de staţionare; 22 - baterie de acumulatoare; 23 - ambreiaj; 24 - resortul suspensiei din faţă. Echipamentul electric: • I n s ta la ţia d e a p rin d e r e • I n s ta la ţia d e p o r n ir e • A p a r a t e le d e m ă s u ra t ş i d e c o n tr o l • I n s ta la ţia d e ilu m in a r e • I n s ta la ţia d e s e m n a liz a r e • I n s t a la ţ iile ş i d is p o z it iv e le a u x ilia r e . Şasiul automobilului (fig. 1 2 .3 ) c u p r in d e m e c a n is m e le ca re tr a n s m it m o m e n tu l d e ro ta ţie d e la m o t o r sp re ro ţile c o n d u c ă to a re şi se rve şte ca b a ză p e n tr u a m p la sa re a m o t o r u lu i, c a ro s e rie i, p u n ţ ilo r c u ro ţile , s u s p e n s iilo r ş i m e c a n is m e lo r d e c o m a n d ă . În c o m p o n e n ţa ş a s iu lu i in tr ă u rm ă to a re le m e c a n is m e : tra n s m is ia ; sis te m u l de ru la re ; m e can ism ele de c o m a n d ă . Transmisia (fig. 1 2 .3 ) este d e s tin a tă p e n t r u tr a n s m ite r e a ş i tr a n s fo r m a r e a m o m e n t u lu i d e ro ta ţie d e la a r b o re le c o tit a l m o t o r u lu i s p re r o ţ ile c o n d u c ă to a r e a le a u t o m o b ilu lu i. T r a n s m is ia a u ­ t o m o b ilu lu i c o n s tă d in u r m ă t o a r e le ag reg ate: • A m b r e ia ju l • T r a n s m is ia c a r d a n ic ă • D iv iz o r u l s a u m u lt ip lic a t o r u l • T r a n s m is ia p r in c ip a lă • C u t ia d e v ite z e • D if e r e n ţ ia lu l • D e m u lt ip lic a t o r u l • A r b o r i i p la n e ta r i • C u t ia p r iz e i d e p u te re • T r a n s m is ia fin a lă . • R e d u c t o r u l d is t r ib u it o r 100 Sistemul de rulare (fig. 1 2 .3 ) r e p r e z in t ă u n c ă r u c io r ş i este c o m p u s d in u r m ă t o a r e le p ă r ţ i c o m p o n e n te : • c a d ru l; • suspensia; • p u n ţile a u to m o b ilu lu i; • roţile. E d u c a t ia te h n o lo g ic ă • c la s a a 9-a modulul £ Lucru individual ^ 1. Execută schema cinematică a transmisiei automobilului. 2. Relevă şi numeşte deosebirile dintre transmisia automobilului cu tracţiunea pe faţă şi cu tracţiunea pe spate. 3. Analizează avantajele şi dezavantajele diverselor soluţii constructive ale automobilelor. Lucru în grup 1. Formaţi 3-4 grupuri de elevi şi analizaţi construcţia unui automobil. 2. Verificaţi nivelul lichidului în instalaţia de răcire şi nivelul uleiului în baia carterului. 3. Discutaţi despre evoluţia automobilului şi cum vedeţi în plan constructiv automobilul viitorului. Mecanismele de comandă (fig. 12.1, d, e) s e rv e s c p e n t r u s c h im b a r e a d ir e c ţ ie i ş i m ic ş o r a r e a v it e z e i a u t o m o b ilu lu i ş i c o n s ta u d in : sis te m u l de d irecţie; sistem u l de fr în a r e . Caroseria a u t o tu r is m u lu i (fig. 1 2 .4 ,2 ) se rv e şte ca î n ­ că p e re p e n tr u şofer, p a sa g e ri, în c ă r c ă tu r i ş i ca b a ză p e n tr u f ix a re a m o t o r u lu i, a g re g a te lo r tra n s m is ie i, s is te m u lu i d e ru la re ş i m e c a n is m e lo r d e c o m a n d ă . C a r o s e r ia c a m io n u lu i in c lu d e c a b in a ş i p la tfo r m a p e n tr u în c ă rc ă tu ră (fig. 12.1, b). D u p ă fo r m ă ş i fu n c ţio n a lita te , e x is tă u r m ă t o a r e le t ip u r i d e c a ro s e rie a a u t o tu r is m e lo r : • b e rlin ă (s e d a n ) - a u t o m o b il c u p a v ilio n în c h is , c u 4 u ş i ş i 4 g e a m u r i la te ra le ; • b re a k - v e h ic u l a l c ă r u i h a b ita c lu (s p a ţiu in t e r io r a m e n a ja t) se p re lu n g e ş te p în ă la sp a te le m a ş in ii; • lim u z in ă - a u t o m o b il e le g a n t, n e d e c a p o ta b il, c u 6 sa u m a i m u lte g e a m u r i la te ra le ; • coupe - a u t o m o b il a v în d în sp a te u n c o m p a r t im e n t în c h is , p e n t r u p e rs o a n e ; • c a b rio le t ( în e n g le z ă la n d a u le t) - a u t o m o b il a l c ă r u i h a b ita c lu p o a te fi d e s c o p e r it d a to r ită u n e i c a p o te ce p o a te f i re tra să ; • p ic k -u p - v e h ic u l c o m p u s d in t r - o c a b in ă ş i o p la t fo r m ă în sp a te d e s c o p e rită , p e n t r u m a rfă . Evaluare 1 2 Fig. 12.4. Autoturism: 1 - motor; 2 - caroserie; 3 - rezervor de combustibil; 4 - amortizorul din spate; 5 - puntea conducătoare din spate; 6 - transm isie cardanică; 7 - cutie de viteze; 8 - ambreiaj; 9 - am ortizorul din faţă 1. Explicaţi rolul părţilor componente de bază ale unui automobil. 2. Relevaţi deosebirea dintre M A S şi MAC. 3. Care parte componentă a unui automobil este constituită din mai multe mecanisme? 4. Care este destinaţia agregatelor transmisiei automobilului?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu