joi, 15 iulie 2021

Tehnici şi mijloace de împletire din fibre vegetale

 P e p a r c u r s u l s e c o le lo r, te h n ic a îm p le t it u lu i d in m a te r ia le a le n a t u r ii s-a îm b o g ă ţ it c u n o i p r o c e ­ d e e d e lu c r u . A s tfe l, s -a u lă r g it p o s ib ilit ă ţ ile te h n ic o - d e c o r a tiv e ş i d iv e rs ita te a a r t ic o le lo r re a liz a te d e m e ş t e r ii p o p u la r i. P e n t r u c o n fe c ţio n a r e a îm p le t it u r ilo r d in f îs ii d e p o r u m b , se fo lo s e s c m a i m u lte p ro c e d e e : c o s iţa îm p le t it ă d in t r e i fire , p e c a re o c u n o a ş te ţi d e ja , u n ir e a ş i ră s u c ir e a fire lo r, m e to d a d e c o ra tiv - a ju ra tă , m e to d a le g ă r ii n o d u r ilo r . M a n u a l, p r in a ce ste p ro c e d e e se c o n fe c ţio n e a z ă c o ş u r i, sa co şe , p o şe te , p ă lă r ii, s u p o r t u r i, fr u c tie r e , ju c ă r ii etc. A c e s te lu c r u r i s în t u tile ş i fru m o a s e , e c o lo g ic c u ra te . A s tfe l, se fa c e e c o n o m ie în fa m ilie , to to d a tă se p o a te in iţ ia o m in ia fa c e re . Fişa tehnologică 1. Îm pletirea sim plă a unui m ilieu din pănuşi Etape tehnologice. Succesiunea operaţiilor Ilustraţii, sugestii Respectaţi cu stricteţe normele de igienă şi regulile de protecţie a muncii în timpul împletitului. 1. Se întinde urzeala ca la covoraşele alese pe ramă. Materiale şi ustensile: fîşii de pănuşi cu lăţime de 1-1,5 cm, şablon de lemn, cuie mici, ciocan, foarfecă, vas cu apă caldă, şervet, croşetă, riglă, com pas, creion, şorţ 2. Se taie partea scorţoasă de la baza foii de porumb. 3. Se rup fîşii de 1-1,5 cm lăţime. 4. Formăm urzeala şi bătătura din fîşii, răsucindu-le continuu. 5. Batem cuiele pentru întinderea urzelei pe o scîndură (şablon) cu lungimea de 25 cm, lăţimea de 25 cm şi grosim ea de 3 cm. 6. Firul de urzeală răsucit din pănuşi se fixează prin cuie sus în p. 1, apoi jos în p. 2, sus în p. 3 ş.a.m.d. Firul se răsuceşte spre dreapta, alipind în permanenţă fîşii subţiri din pănuşi. 7. Împletirea obiectului, tot cu fir răsucit, se va executa ca bătătură, de la stînga spre dreapta şi invers, aşa cum se ţese simplu în două iţe (peste un fir). Pentru a obţine un fir calitativ, se alipesc panglici cu capătul tăiat în colţ, apoi se continuă rasucirea de la tulpina foii. Se vor com bina fîşii cu capetele subţiri şi cu capetele groase, pentru ca firul să fie de aceeaşi grosime. Form a milieului se poate alege pătrată, dreptunghiulară, rotundă sau ovală. 8. Finisarea obiectului: spălarea, uscarea, lăcuirea, Aplicînd pe acest milieu lalele sau trandafiri din pănuşi viu îm podobirea lui. colorate, obţinem un panou decorativ original. 52 E d u c a t ia te h n o lo g ic ă • c la s a a 9-a modulul A r t ic o le le îm p le t it e d in fib r e v e g e ta le a u ş i a lte c a lit ă ţ i ce le fa c a tra c tiv e , c u m a r f i o r ig in a lit a t e a şi p r e ţu l re d u s . D e o a re c e în a ce st m e ş te ş u g se u t iliz e a z ă re s u rs e ie ftin e ş i a c c e s ib ile , n u s în t n e c e s a re in v e s t iţ ii m a r i în u tila je ş i u s te n s ile s c u m p e , a s tfe l p o a te fi p r a c tic a t u ş o r la d o m ic iliu . P e n t r u r e a liz a re a o b ie c te lo r d in p a ie d e d ife r ite fo rm e , se v a ţin e c o n t d e d u r ita te a lo r. A s tfe l, se v o r îm p le t i d e la 3 -4 fir e (la a r tic o le m ic i) p în ă la 4 -7 (la p ă lă r ii) sa u 9 -1 1 (la c o ş u r i) . D in p a ie se p o t c o n fe c ţio n a d ife r ite ju c ă r ii. P u t e ţ i r e a liz a u n c ă lu ţ p r in t r - o m o d a lita te s im p lă , r e s p e c tîn d e ta p e le t e h n o lo g ic e d e s c ris e în c o n tin u a re . Fig. 6.8. Figurine confecţionate din paie IMPLETITUL DIN FIBRE VEGETALE Fişa tehnologică 2. Confecţionarea unui căluţ din paie Etape tehnologice Succesiunea operaţiilor Ilustraţii, sugestii Materiale si ustensile: paie lungi (de secară), vas cu apă, foarfecă, aţă de diferite culori, şorţ 1. Pentru confecţionarea căluţului se pregăteşte un m ănunchi de paie, care se îm parte în patru părţi: trei mai mari - pentru m odelarea capului, picioarelor şi trunchiului, şi unul mai mic - pentru confecţionarea coamei. 2. Se leagă strîns primul mănunchi cu aţă la unul din capete. Paiele se îndoaie în partea opusă şi se leagă strîns cu aţă în locul unde se termină capătul ascuns al m ănunchiului (a). Astfel m odelăm capul căluţului. 3. Se îndoie partea de sus în cerc şi se leagă mai jos, modelînd gîtul căluţului (b). 4. Se stabileşte baza gîtului, se leagă strîns cu aţă. Capătul liber se va împărţi în două părţi egale, modelînd picioarele. Cu aţă colorată se însem nează copitele (c). 5. Se înfăşoară al doilea mănunchi de paie la baza gîtului şi se leagă. Acesta va fi corpul căluţului (d). 6. Pe al doilea mănunchi, lăsînd coada, se înfăşoară cel de-al treilea m ănunchi (e) 7. Se leagă strîns, se îm parte în două părţi şi se m odelează picioarele posterioare. Se leagă cu aţă colorată, formînd copitele. A cestea se m odelează, reteazîndu-le atent cu foarfeca (f). 8. Coam a se va realiza din cel mai mic mănunchi, care se îm parte în patru părţi. Cu fiecare dintre ele se înfăşoară gîtul căluţului, apoi se leagă cu aţă colorată. Coam a se scurtează cu foarfeca, dîndu-i forma dorită (g). Finisarea articolului: uscarea, decorarea cu ochi, urechi, şa, căpăstru etc. Respectaţi cu stricteţe normele de igienă şi regulile de protectie a muncii în timpul împletitului. Există şi alte modalităţi de confecţionare a căluţului - din două, din trei mănunchiuri de paie. ^"Reţineţi! Dacă vă reuşeşte confecţionarea din fibre vegetale a unor obiecte frumoase, de calitate, cu gust, acest meşteşug poate deveni o profesie profitabilă pe viitor. Finisarea obiectelor confecţionate din fibre vegetale A r t ic o le le îm p le t it e d in m a te r ia le n a tu r a le n e c e s ită o fin is a r e s p e c ia lă . A d ic ă e fe c tu a re a u lt im e lo r o p e r a ţ ii a s u p ra o b ie c t u lu i c o n fe c ţio n a t, p e n t r u a - i d a f o r m a sa u a s p e c tu l d e fin itiv , c o r e c t în d u n e le g re ş e li, a c c e n tu în d u n e le d e t a lii etc. D u p ă fin a liz a r e a îm p le t it u lu i, o b ie c te le v o r fi u s c a te c o re c t, p e n t r u a n u se d e fo rm a . C e a m a i re u ş ită este u s c a re a n a tu ra lă , c în d a r tic o le le s în t a tîrn a te sa u se a şa ză p e s u p o r t u r i s p e c ia le , a s tfe l c a a e r u l să p ă t r u n d ă lib e r d in to a te p ă r ţile . D u p ă u s c a re a d e fin itiv ă , o b ie c te le se v o r u t iliz a d u p ă d e s tin a ţie : v o r fi p r e ­ z e n ta te la e x p o z iţ ii, t îr g u r i etc. sa u v o r fi a m b a la te p e n t r u s to c a re . Se fo lo s e s c a m b a la je / c u tii u ş o a re , c u g ă u r i d e a e ris ire , a c o p e rite c u m a te r ia l tra n s p a re n t, p e n t r u a fi v ă z u te u ş o r. O b ie c t e le d in p o r u m b , p a ie n u se p u n u n u l p e ste a ltu l, p e n t r u a n u se d e fo rm a . E s te b in e să fie a şe za te în c u t ii d ife rite . Fig. 6.8. Finisarea obiectelor confecţionate din fibre vegetale Lucru individual 1. Realizează etapa a III-a a proiectului (vezi pag. 5-6). 2. Confecţionează un articol la dorinţă, conform fişelor tehnologice. 3. Evalueaza lucrările proprii şi pe cele ale colegilor, în scopul lichidării lacunelor depistate. Lucru în grup 1. Determinaţi valoarea artistică a produsului realizat. 2. Identificaţi domeniile de utilizare a articlolelor confecţionate din fibre vegetale. 3. Numiţi profesii ce au tangenţe cu împletitul din fibre naturale. Meditaţi şi argumentaţi Împletitul din fibre vegetale ne oferă o satisfacţie spirituală, o activitate în timpul liber, dezvoltarea potenţialului creator etc. Ce efecte benefice asupra sănătăţii are acest meşteşug? 54 E d u c a t ia te h n o lo g ic ă • c la s a a 9-a Oră de sinteză si de evaluare finală > I. S u s ţin e re a p u b lic ă a p ro ie c tu lu i re a liz a t c o n fo rm c r ite r iilo r stabilite-. 1. Respectarea etapelor tehnologice. 2. Aspectul estetic al articolelor confecţionate. 3. Utilitatea articolelor. II. T e s t 1. Completaţi spaţiile: Foile de porumb se colecteaza în lunile_______________ , _______________, iar paiele de secară se colectează în luna_____________________. La confecţionarea unui suport pentru flori, vom folosi împletitul___________ . Ca urzeala să fie de aceeaşi grosime, alipim fîşiile de porumb___________ . 2. Enumeraţi etapele prelucrării fibrelor vegetale. 3. Comentaţi afirmaţia: „În timpul colectării şi selectării fibrelor vegetale, trebuie respectate normele de protecţie a muncii”. 4. Studiaţi imaginile de mai jos şi determinaţi rolul funcţional al obiectelor. ARTA CERAMICII modulul (Olăritul tradiţional) Prin cuvîntul „keramos” grecii antici defineau materialele anorganice şi nemetalice obţinute prin supunerea lor unor temperaturi ridicate. La fel este denumită şi arta de producere a obiectelor din argilă, făcute prin omogenizarea amestecului plastic, prin modelarea, decorarea, smălţuirea, uscarea şi arderea lui. Urmînd aceste etape, şi voi veţi putea realiza diverse obiecte ceramice. (T Amintiţi-vă, în baza celor învăţate în clasele anterioare, ce obiecte de ceramică tradiţională cunoaşteţi conform funcţiei lor. Fig. 7.1. Set pentru ceai din porţelan chinezesc Fig 7.2. Tîrgul meşterilor olari, s. Iurceni 7.1. Arta ceramicii: tradiţii si modernitate y y A r t a c e r a m ic ii este ce a m a i v e c h e în d e le t n ic ir e c u n o s c u tă ş i p r a c tic a tă d e o a m e n i. E a r e p r e z in t ă o c r o n ic ă în lu t a o m e n ir ii, m ă s u r în d în t im p u n p a r c u r s p e c a re o m u l l- a u r m a t d in P a le o lit ic u l s u p e r io r ş i p în ă a s tă z i (8 -1 0 m ile n ii) . D e s c o p e r ir e a f o c u lu i ş i in v e n ta re a r o ţ ii a u fa v o r iz a t a tît d iv e r s if ic a re a ş i ra fin a re a m o d e lă r ii a r g lie i, c ît ş i a p a r iţia a ce e a ce în ţe le g e m a z i p r in c e ra m ic ă . F ie c a re c iv iliz a ţ ie u m a n ă a c u n o s c u t ş i a d e z v o lta t a ce a stă a rtă . U n în a lt n iv e l d e d e z v o lta re a c e r a m ic ii a fo s t în r e g is t r a t în E g ip t, A s ir ia , B a b ilo n , C h in a , J a p o n ia , G

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu