vineri, 13 ianuarie 2017

Pata de culoare

Pata de culoare
Pata de culoare reprezintă urma de culoare lăsată pe suportul plastic de instrumentele cu care lucrăm (pensule, carioci, creioane etc.).
Pata poate fi cromatică, atunci cînd se obţine prin aplicarea diferitor culori pe suport si acromatică, dacă se realizează cu alb, negru sau gri.
Pata cromatică sau acromatică poate fi aşezată pe suport în diverse moduri. Cu pensula, prin stropire, imprimare etc. Acest procedeu se numeşte tratarea suprafeţei plastice.
În cazul în care culoarea este aplicată uniform pe o anumită suprafaţă fără urme vizibile de pensulă obţinem pată plată sau decorativă. Pata plată se aplică în lucrările decorative (fig. 2.14).
Pata picturală este o modalitate specifică de a picta, de a aşterne pe hîrtie pete de diverse tonuri şi nuanţe în tuşe vizibile. În comparaţie cu pata decorativă, pata picturală este neuniformă, cu diverse tonuri şi nuanţe pe aceeaşi suprafaţă plastică, redînd efecte de lumină şi de umbră, de aproape-departe. Astfel, obţinem compoziţii plastice armonioase
fig 215).
Fig. 2.14. Exemplu de pată plată într-o compoziţie decorativă
Fig. 2.15. Mihail Petric. Gurzuf. Exemplu de utilizare a petei picturale
Culoarea
Capitolul 2. Elemente ale limbajului plastic
Toate lucrurile din jurul nostru au nu numai formă, dar si culoare, prin intermediul căreia le putem mai uşor recunoaşte. Culoarea ne face viaţa mai frumoasă, mai plină.
Galben
Violet
Culorile principale sau primare (galben, roşu, albastru) sînt cele care nu pot fi obţinute din alte culori.
Culorile secundare sau binare sînt cele obţinute din amestecul proporţional a două culori primare (roşu + galben = oranj; galben + albastru = verde; roşu + albastru = violet.
Fig. 2.16. Cercul cromatic (după J. Itten)
Amestecuri cromatice
Prin combinarea culorilor între ele obţinem un amestec cromatic.
Amestecînd două culori vecine (pe cercul cromatic), vom obţine nuanţe ale unei culori. De regulă, una din culori se ia în cantitate mai mare, la ea adăugîndu-se, într-o cantitate mai mică, o altă culoare (sau alte culori), în funcţie de nuanţa pe care vrem s-o căpătăm. Această dispunere succesivă a nuanţelor într-o compoziţie formează game cromatice. Culoarea care redă tonalitatea de ansamblu se numeşte dominantă cromatică.
Glosar
Cromatic - ce conţine
*
culoare;
acromatic - lipsit de culoare;
colorit - totalitatea culorilor unui tablou sau obiect.
clasa a 3-a
I E bine sa ştii
Culorile roşu, oranj (portocaliu) şi galben dau senzaţia de căldură şi se numesc culori calde.
Culorile verde, albastru, violet dau senzaţia de frig şi se numesc culori reci.
Dacă într-o pictură aplicăm, de exemplu, mai mult galben, vom avea o gamă caldă de culori (fig. 2.17), iar dacă aplicăm mai mult albastru, vom obţine o gamă rece de culori (fig. 2.18).
Fig. 2.17. Andrei Sîrbu. Floarea-soarelui Fig. 2.18. Valentina Rusu-Ciobanu.
Foc de artificii
Din amestecul culorilor complementare rezultă un gri neutru. Pe cercul cromatic (fig. 2.16), aceste culori sînt aşezate în poziţii diametral opuse. Principalele perechi de culori complementare sînt: galben - violet, roşu - verde, albastru - oranj.
Capitolul 2. Elemente ale limbajului plastic
Amestecul culorilor cu alb şi negru
Albul si negrul nu au calităţi cromatice (sînt lipsite de culoare), de aceea se numesc noncu- lori. Amestecînd albul cu negrul în proporţii diferite, obţinem griuri acromatice. Aceste amestecuri pot fi aplicate la redarea petelor de lumină si umbră.
Combinînd culorile cu alb, vom crea tonuri deschise, luminoase (fig. 2.19), iar prin amestecul culorilor cu negru, vom obţine tonuri închise, stinse, întunecate fig. 2.20).
Semnificaţia celor trei culori ale semaforului:
• roşu - stai pe loc!;
• galben - pregăteşte-te să traversezi;
• verde - e timpul să traversezi strada.
Fig. 2.19. Mihail Grecu. Biserica din satul Taslîc
Fig. 2.20. Vasile Cojocaru. Arta lemnului
În aceste imagini, observăm că primul pictor a combinat culorile cu alb atunci cînd a redat spaţii luminate, iar al doilea pictor, pentru a sugera umbra, a adăugat mult negru.
Prin amestecul culorilor cu alb si negru, putem reda, de asemenea, volumul si spaţiul.
Fuzionarea
În unele cazuri, pentru a obţine o delimitare catifelată a culorilor, amestecul spontan se efectuează direct pe foaie. Acest procedeu de contopire a culorilor se numeşte fuzionare.
Glosar
Fluidizare - procedeu de diluare a culorilor cu apă. Cu cît se aplică mai multă apă, cu atît culoarea se „subţiază" mai mult.
Fuzionarea se obţine prin aplicarea a două pete sau linii de culoare fluidizate. Amestecul culorilor pe suprafaţa umedă a foii creează un joc neaşteptat de nuanţe. Acest joc poate fi diversificat prin aplicarea unor culori mai mult sau mai puţin fluidizate (fig. 2.21).
Exercit// apf/cative
1. Pictează o compoziţie (un peisaj de vară, o zi ploioasă, amurgul etc.), utilizînd
nuanţe de culori reci si calde.
2. Realizează o compoziţie (Visul, Zborul, Bucuria) prin amestecul culorilor cu alb
si negru.
3. Realizează o compoziţie cu subiectul Norii, utilizînd procedeul de fuzionare a
culorilor.
Rezolvă acest rebus si astfel vei însusi mai bine tema din manual.
* *
1. Albastrul este... cerului.
1
2. Ne dau senzaţia de căldură culorile...
3. Prin amestecul culorilor cu alb sau negru, obţinem diferite... 3
2
4. Tricolorul are în mijloc culoarea...
4
D. V_UllUdMtMIl llfcM LUIUM (JMIIIcH tî. y dIUtMI,
albastru si...
5
6. Rosu + galben = ... 6
/. txista culori principale si... / 8. Culori ce dau senzaţia de frici.
9. Amestecînd doua culori vecine

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu