vineri, 13 ianuarie 2017

Iniţiere în compoziţie

Iniţiere în compoziţie
Pe parcursul acestui capitol vei descoperi:
0 cum se plasează elementele plastice pe o suprafaţă prin:
- redarea planurilor;
- evidenţierea elementelor principale;
- subordonarea elementelor.
Compoziţia figurativă (realistă)
Compoziţia figurativă se referă la reprezentarea plastică a fiinţelor si obiectelor din realitate, folosind elemente luate din natură si viaţă, imaginile create fiind uşor de recunoscut fig. 3.1, 3.2).
Compoziţia figurativă, ca orice compoziţie plastică, trebuie să respecte unele principii compoziţionale: paginaţia, structura, proporţia etc.
Paginaţia defineşte modul de organizare, de compunere a elementelor de limbaj în spaţiul plastic. Paginaţia este prima etapă în realizarea unei compoziţii plastice.
Structura reprezintă schema amplasării elementelor compoziţiei pe o suprafaţă.
Capitolul 3. Iniţiere în compoziţie
compoziţi
Prin
înţelegem
aranjarea armonioasa TednuLti a elemente-
L de limbaj pla«<‘ Pe un
asm, in* aleasa fie percepute unitar.
Fig. 3.2. William Michael
Fig. 3.1. Jacob van Ruisdael. Peisaj cu cascadă Harnett. Comorile mele
clasa a 3-a
PftBcCfiw]. tfi?! m
...compoziţii plastice figurative întîlnim mai ales în bisericile noastre împodobite cu icoane reprezentînd scene din viaţa lui Hristos. Ele nu sînt doar obiecte de cult, dar şi veritabile opere de artă, executate după cele mai severe reguli artistice. Artiştii iconari respectă cu multă stricteţe proporţiile şi structurile compoziţionale, orice detaliu fiind plasat în compoziţie cu o precizie matematică.
Schemele compoziţionale pot fi organizate în mai multe feluri: pe orizontală (fig. 3.3), pe verticală (fig. 3.5), pe diagonală (fig. 3.4) etc.
Fig. 3.3. Leonardo da Vinci. Cina cea de taină
Fig. 3.4. Sebastiano Ricci. Rugăciunea din grădină
Fig. 3.5. Bartolomé Murillo. Imaculata Concepţie din Aranjues
Glosar
Spaţiu plastic/ suprafaţă plastică - suportul pe care se desenează, se pictează;
iconar - persoană care pictează icoane.
Orice compoziţie plastică se realizează res- pectînd anumite proporţii. Proporţia reprezintă raportul dintre dimensiuni. Pe parcursul executării unei lucrări plastice, e necesar să ţinem cont de:
a) raportul dintre obiecte si suprafaţă. Între obiectul reprezentat si suprafaţa plastică trebuie să existe o armonie (fig. 3.2);
b) raportul dintre obiectele de pe suprafaţă. Dacă în natură un obiect este mai mare decît altul
Capitolul 3. Iniţiere în compoziţie
de două ori, de exemplu, atunci si pe suprafaţa plastică vom respecta acest raport (fig. 3.2). Se va ţine cont ca obiectele plasate în prim-plan să fie mai mari, iar cele din planul al doilea să arate mai mici;
c) raportul dintre dimensiunile proprii ale obiectului. Dacă lăţimea unui obiect este mai mică de cîteva ori decît înălţimea lui, atunci vom ţine cont de acest raport si la reprezentarea lui
(fig. 32).
Evidenţierea centrului de interes
9
La baza oricărei compoziţii plastice se află o idee. Această idee ocupă locul principal în compoziţie, focalizînd atenţia privitorului.
Locul sau zona dintr-o compoziţie care atrage atenţia din primul moment se numeşte centru de interes.
Centrul de interes poate fi pus în evidenţă prin diverse modalităţi:
• prin contraste de lumină si culorifig. 3.6);
Pentru a evidenţia elementul principal (centrul de interes), marii maeştri au folosit de cele mai multe ori lumina, mai exact contrastul închis-deschis. În tabloul lui Rembrandt plasat mai jos (fig. 3.6), există o mulţime de personaje. Cele mai multe dintre ele rămîn însă în umbră, pictorul evidenţiind doar trei figuri din prim-planul lucrării. Ele ne atrag imediat atenţia, deoarece lumina le smulge din întunericul general.
La fel sînt evidenţiaţi, cu ajutorul proiectoarelor, artiştii care joacă un rol principal pe scena teatrului sau într-o sală de concert.
Glosar
A focaliza - a concentra atenţia pe o suprafaţă mică;
contrast - opoziţie (deosebire) puternică între două sau mai multe lucruri.
Fig. 3.6. Harmenszoon van Rijn Rembrandt. Rondul de noapte
clasa a 3-a
• prin situarea personajelor în prim-plan sau în centrul suprafeţei pictate (fig. 3.7);
Fig. 3.8. Jacques-Louis David. Jurămîntul Horatiilor
Fig. 3.7. Constant Troyon. Marea vînătoare
Glosar
A aglomera - a aduna laolaltă.
Orice urmă de culoare aplicată pe o suprafaţă plastică se numeşte pată de culoare.
Urmele vizibile lăsate de pensulă pe suprafaţă se numesc tuşe.
Fig. 3.9. Jan Matejko. Copernic sau discuţia cu Dumnezeu. Găseşte centrul de interes şi elementele subordonate în acest tablou
• prin personaje antrenate într-o mişcare activă, chiar dacă acestea sînt în afara centrului geometric al tabloului; compoziţional, un asemenea grup de personaje este echilibrat compoziţional de un alt grup, secundar, situat în planul doi
fig. 38).
Centrul de interes se evidenţiază mai ales printr-o anumită formă sau culoare dominantă
Capitolul 3. Iniţiere în compoziţie
în compoziţie. În acest caz, se vor face mai puţin observate celelalte elemente (forme si culori), pentru că ele sînt secundare (fig. 3.9). Acestea sînt însă părţi componente ale lucrării si au menirea de a accentua elementele principale.
Exercit// apj/cative
1. Alcătuieşte trei compoziţii aranjînd elementele plastice conform schemelor: pe orizontală pe verticala, pe diagonalâ.
2. Pictează o compoziţie figurativă evidenţiind centrul de interes prin contraste de culoare.
3. Realizează o compoziţie figurativă aplicînd tratarea picturală (un coş cu fructe, o vază cu flori sau altceva).
Rezolvă acest rebus si astfel vei însusi mai bine tema.
i i
1. Tablou care reprezintă un colţ din natură.
2. Cele trei principii compo

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu