vineri, 13 ianuarie 2017

Materiale, instrumente si tehnici de lucru

Capitolul 1
Materiale, instrumente
si tehnici de lucru
#
Pe parcursul acestui capitol vei descoperi:
0 cum se alege corect hîrtia de desen;
0 tehnici de lucru cu creioanele, acuarelele şi guaşa;
0 noi tehnici sculpturale.
a«s■
Principali instru mente utilizate la orele de educaţie plastică sînt: pensulele, paleta, eboşoarul.
Ştim din clasele anterioare că hîrtia de de-
5
sen este o suprafaţă plastică universală pentru realizarea lucrărilor de artă.
De regulă, alegem hîrtia în funcţie de materialele de care dispunem si tehnicile de lucru pe care le vom aplica. Reuşita unui desen depinde mult de calitatea hîrtiei (figurile 1.1, 1.4), de aceea e bine să fim atenţi la acest aspect atunci cînd o procurăm.
Hîrtia fabricată pentru lucrările plastice poate fi rugoasă sau netedă, groasă sau subţire (figurile 1.2, 1.3).
Fig. 1.2. Linii trasate pe diverse tipuri de hîrtie: a) fină; b) de fineţe medie; c) rugoasă
Fig. 1.3. Mostre de hîrtie cu diverse grade de fineţe
Fig. 1.1. Leonid Grigoraşenco. Cai, căruţă. Detaliu. Desen pe hîrtie de fineţe medie
Pinocchto
m
În Japonia hîrtia este fabricată din paie de orez mărunţite. Deşi este friabilă (fărîmicioasă), ea absoarbe cu uşurinţă vopseaua lichidă şi nu permite culorilor să se scurgă pe suprafaţa foii.
b)
a)
Fig. 1.4. a) Hîrtie colorată; b) Leonid Grigoraşenco. Budăie. Desen pe hîrtie colorată
Fig. 1.5. Lucrare executată pe hîrtie de orez
Cu cît vom înclina mai mult creionul, cu atît linia va fi mai groasă. Prin alternarea liniilor mai intense si mai puţin intense, putem reda volumul obiectelor, evidenţiind părţile luminate si cele rămase în umbră.
Pentru desenul în creion cu mină de grafit sau cu creioane colorate e recomandată hîrtia cu rugozitate fină si medie. Iar pentru acuarelă si guasă este preferabilă hîrtia cu fineţe medie si rugoasă.
Tehnica desenului în creion negru (cu mina de grafit)
După ce am ales hîrtia potrivită, trebuie să stim cu ce desenăm. Am reţinut din clasele precedente că cele mai accesibile si mai usor de mînuit sînt creioanele cu mină de grafit.
Pentru desenul propriu-zis, vom folosi creioanele cu duritate medie (B, HB si F). Cre- Fig 1.6. Desen în creion negru (cu mină de grafit)
Capitolul 1. Materiale, instrumente şi tehnici de lucru
ioanele moi (2B-4B) lasă o urmă pronunţată (fig. 1.7, dreapta). Vom lucra cu ele la redarea umbrelor (fig. 1.6). Forţarea creionului este inacceptabilă. Niciodată nu dă un rezultat pozitiv.
Creioanele colorate
Cu creioanele colorate se pot trasa haşurile apropiate în aşa fel încît să se obţină o suprafaţă uniform colorată sau se pot trasa haşuri mai rare, cu spaţii albe (fig. 1.8). În acest caz, străduiţi-vă să trasaţi haşurile după forma obiectului (fig 1.10).
Fig. 1.8. Diferite modalităţi de haşurare
Fig. 1.9. Aplicarea mai multor culori pe aceeaşi suprafaţă
Pentru a obţine o lucrare mai reuşită, aplicaţi mai multe culori pe aceeaşi suprafaţă (fig 1.9). Utilizaţi mai multe straturi de culoare. Astfel puteţi obţine nuanţe noi. Dar nu exageraţi, dacă sînt prea multe straturi, culoarea nu mai aderă la foaie.
Nu uitaţi că urma lăsată de creionul colorat este greu de şters.
Fig 1.7. Haşurări cu creioane HB şi 4B
Fig. 1.10. Executarea unui desen în creioane colorate pe etape: a) schiţă; b) haşurare prealabilă; c) operă finită
clasa a 4-a Tehnici de lucru în acuarelă
Acuarelă pe suport umed (fig.. 1.11). Pentru a lucra cu acuarela, vom alege hîrtie rugoasă, densă sau de densitate medie. Înainte de a începe lucrul, vom umezi foaia cu ajutorul unei pensule mari sau cu un burete, după aceea o vom lăsa să se usuce un pic. Apoi vom aplica acuarela pe foaia încă umedă, obţinînd astfel fuzionarea catifelată, fină a culorilor.
Straturile suprapuse de acuarelă pot fi de diferite culori. De exemplu, dacă primul strat va fi de un albastru fin, iar al doilea va fi de culoare galbenă, atunci vom obţine o nuanţă verde-găl- buie, iar în cazul în care mai întîi vom aplica galben, iar apoi albastru, vom obţine o nuanţă verde-albăstruie. Ţine minte: ultima culoare va fi cea predominantă!
Fig. 1.11. Pictor anonim. Fig. 1.12. Nina Arbore. Acuarelă pe suport umed Grădina pictoriţei iarna.
Acuarelă pe suport uscat
Fig. 1.13. Tehnica guaşei. Desen realizat de un elev
Acuarelă pe suport uscat (fig. 1.12). Pe hîr- tia uscată, se aplică vopseaua în straturi transparente. Mai întîi, acoperim suprafaţa dorită cu acuarelă diluată, obţinînd o nuanţă abia vizibilă. După ce s-a uscat bine foaia, adăugăm un al doilea strat, mai consistent. Pe desenul bine uscat, putem aplica mai multe straturi de culoare.
Tehnica guaşei
Avînd o putere de acoperire mare, guaşa permite aplicarea peste culorile închise cu nuanţe mai deschise (figurile 1.13, 1.14). Trebuie să ţinem cont că abundenţa straturilor duce la fisurarea stratului de vopsea.
Capitolul 1. Materiale, instrumente şi tehnici de lucru
Fig. 1.14. Guaşa permite aplicarea nuanţelor mai deschise peste culorile închise
Spre deosebire de acuarelă, cu guaşă putem acoperi uniform suprafaţa plastică (fig. 1.15).
Pictura cu guaşă este catifelată, mată. Stratul de vopsea este sensibil şi absoarbe apa din atmosferă (mediu), vopseaua poate fi spălată.
Tehnici sculpturale
Din cele mai vechi timpuri sculptorii foloseau drept metode de lucru esenţiale modelarea şi cioplirea (dăltuirea). Materialele dure se ciopleau pînă se obţinea forma dorită (fig. 1.17 a). Iar prin modelare se pot prelucra artistic unele materiale maleabile cum ar fi lutul sau plastilina (figurile 1.16, 1.17 b). Modelarea se realizează cu ajutorul palmelor şi degetelor. Pentru prelucrarea detaliilor mici în această tehnică se folosesc şi eboşoarele, care au diferite profiluri.
Fig 1.15. Stratul de guaşă trebuie să acopere uniform suprafaţa plastică
Fig. 1.16. Figuri modelate în lut de un elev
Fig. 1.17. Tehnici aplicate în sculptură: a) cioplire (sculptorul Ion Zderciuc); b) modelare (sculptorul Gheorghe Postovanu)
clasa a 4-a
Modelarea si construirea din materiale
i
naturale si artificiale
i
Articole din sîrmă
La orele de educaţie plastică putem folosi atît materiale naturale (frunze, petale, seminţe, conuri, boabe...), cît şi materiale artificiale (peturi, cutii, flacoane etc.).
Sîrma este un material accesibil pentru confecţionarea diferitor obiecte artistice (fig.. 1.18).
Pentru lucrări de acest gen poate fi folosită sîrma de cupru sau sîrma de aluminiu. Este uşor de prelucrat (îndoit, răsucit) si poate fi combinată cu diferite materiale: lemn, piatră, foi de metal, materiale plastice. Datorită acestor calităţi, se pot realiza lucrări artistice inedite şi deosebit de interesante. Cu un plus de imaginaţie şi pricepere din partea elevilor.
a)
d)
Fig. 1.18. Etapele modelării din sîrmă a unei păsări: a), b) confecţionarea ciocului; c) ataşarea ciocului şi a cozii la corpul păsării;
d) ataşarea labelor;
e) operă finită
Capitolul 1. Materiale, instrumente şi tehnici de lucru
Modelarea din aluat sărat
Aluatul este unul dintre cele mai accesibile materiale de lucru.
E preferabil să se modeleaze din aluat pe foaie de copt (nu pătează masa si se dezlipeşte uşor de foaie). Pentru modelare, pot fi folosite eboşoarele, dar şi cuţitele sau furculiţele jetabi- le, formele pentru biscuiţi (figurile 1.19, 1.20). E de dorit ca instrumentele să fie unse cu ulei înainte de lucru.
Pentru a lipi două bucăţi de aluat e suficient să le umezim cu apă.
^ W a) b) c)
b)
Modelarea din aluat de făină de orez este foarte populară în China. Înregistrări scrise privind modelarea în aluat datează din anii 200 î.H.
d)
#
Fig. 1.19. Etapele modelării din aluat a unui arici
Fig. 1.20. Etapele confecţionării din aluat a unui fluture
Exerciţii apj/cative
1. Experimentează noile tehnici însuşite, alcătuind diverse compoziţii cu subiect la alegere.
2. Realizează o compoziţie în acuarelă, îmbinînd tehnicile studiate.
Rezolvă acest rebus si astfel vei însusi mai bine tema.
i i
1. Suprafaţă plastică universală.
2. Metode de lucru.
3. Material netradiţional artificial.
4. Creioane ...
5. Pictura în guaşă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu