sâmbătă, 10 iulie 2021

Civilizaţie şi cultura româneasca (sec. XIX - începutul sec. XX)

 In secolul al XlX-lea societatea românească se afla într-un proces continuu de modernizare. în pas cu progresul societăţii

moderne, învăţământul şi ştiinţa s-au diversificat mult, devenind domeniile cu dezvoltarea cea mai dinamică. Ca urmare a

apariţiei atelierelor manufactiere, a dezvoltării comerţului, era necesară pregătirea unor cadre calificate, capabile să organizeze diverse activităţi. Este remarcabilă înflorirea literaturii şi artelor, datorită căreia secolul al XlX-lea mai este denumit

„perioada clasică a culturii româneşti”. Deşi influenţele occidentale sunt foarte puternice, se promovează civilizaţia românească,

dobândind un specific naţional, apar reviste şi societăţi culturale. In ţară şi peste hotarele ei se afirmă personalităţi care

sunt recunoscute pentru aportul lor în cultură.

EVOCARE

♦ Formulează trasaturile culturii

româneşti în sec. XVII-XVIII.

♦ Cu m a evoluat învăţăm ântul?

♦ Ce succese a înregistrat literatura în sec. al XVIII-lea?

♦ Ca racterizeaza stilul arhitectural brâncovenesc.

S lilfc Ţ .

Universitatea din Iaşi

• învăţământul P r i n t r e c e i m a i d e s e a m ă c o n c e p t o r i î n e d u ­

c a ţ i e s - a u e v i d e n ţ i a t G h . A s a c h i î n M o l d o v a ( a î n t e m e i a t ş c o a l a d e

l a T r e i I e r a r h i d i n I a ş i ) ş i G h . L a z ă r î n Ţ a r a R o m â n e a s c ă ( a f o n d a t

ş c o a l a S f . S a v a d i n B u c u r e ş t i ) . Î n a n u l 1 8 3 5 , l a I a ş i e s t e d e s c h i s ă

A cadem ia M ihăileană. T o t u ş i î n p r i m a j u m ă t a t e a s e c . a l X l X - l e a

n u m ă r u l ş t i u t o r i l o r d e c a r t e e s t e i n f i m d e m i c . S u t u a ţ i a s - a s c h i m b a t

d u p ă r e f o r m e l e l u i A .I . C u z a . Î n 1864, î n R o m â n i a a f o s t i n t r o d u s

î n v ă ţ ă m â n t u l p r i m a r u n i t a r d e p a t r u c l a s e , o b l i g a t o r i u ş i g r a t u i t .

Î n 1 9 1 4 , î n R o m â n i a f u n c ţ i o n a u 5 . 0 0 0 d e ş c o l i p r i m a r e c u p e s t e

6 0 0 . 0 0 0 d e e l e v i . C u t o a t e a c e s t e a , m u l ţ i c o p i i n u f r e c v e n t a u ş c o a l a ,

r ă m â n â n d a n a l f a b e ţ i . B a z a m a t e r i a l ă m o d e s t ă , n u m ă r u l i n s u f i c i e n t

a l c a d r e l o r d i d a c t i c e n u p e r m i t e a u î n c ă a n t r e n a r e a t u t u r o r c o p i i l o r

î n p r o c e s u l d e i n s t r u i r e .

O d e z v o l t a r e s e m n i f i c a t i v ă î n r e g i s t r e a z ă î n v ă ţ ă m â n ­

t u l s e c u n d a r . N u m ă r u l l i c e e l o r , g i m n a z i i l o r ş i a l e l e v i l o r

s - a m a j o r a t d e c â t e v a o r i . S c h i m b ă r i c a l i t a t i v e s u p o r t ă

p r o g r a m e l e d e î n v ă ţ ă m â n t . M a n u a l e l e ş c o l a r e s u n t

e l a b o r a t e î n b a z a u n o r m e t o d i c i n o i , c u u n c o n ţ i n u t

r a c o r d a t l a g â n d i r e a ş t i i n ţ i f i c ă m o d e r n ă .

A u f o s t f o n d a t e u n i v e r s i t ă ţ i l a I a ş i ( 1 8 6 0 ) , B u c u r e ş t i

( 1 8 6 4 ) ş i C l u j ( 1 8 6 7 ) . Î n c e l e d o u ă c a p i t a l e a f o s t d e s c h i s

c â t e u n c o n s e r v a t o r . L a B u c u r e ş t i , î n 1 8 6 1 a f o s t i n a u ­

g u r a t ă Ş c o a l a N a ţ i o n a l ă d e P o d u r i ş i Ş o s e l e ( v i i t o a r e a

P o l i t e h n i c ă ) .

Î n T r a n s i l v a n i a , î n 1 8 5 1 , d i n c e l e 1 . 1 4 6 d e ş c o l i, 9 4 9

e r a u m a g h i a r e , 4 5 5 s ă s e ş t i s i 7 4 7 r o m â n e ş t i . C u t i m p u l

n u m ă r u l ş c o l i l o r r o m â n e ş t i a f o s t r e d u s . Î n v ă ţ ă m â n t u l r o m â n e s c s e

e f e c t u a d o a r î n c a d r u l ş c o l i l o r c o n f e s i o n a l e o r t o d o x e ş i g r e c o - c a t o l i c e ,

m o d e s t s u b v e n ţ i o n a t e d o a r d e c e l e d o u ă b i s e r i c i . Î n B u c o v i n a , l a î n ­

c e p u t u l s e c . X X , f u n c ţ i o n a u 5 6 4 d e ş c o l i p r i m a r e , d i n c a r e d o a r 1 9 0

r o m â n e ş t i , r e s t u l f i i n d g e r m a n e , u c r a i n e n e , p o l o n e z e , m a g h i a r e ş i m i x t e .

V O C A B U LAR

■ Academ ia M ihaileana

■ Academ ia Româna

■ Invâţâm ânt obligatoriu şi gratuit

■ Junimism

■ Semanatorism

■ Poporanism

• Ştiinţa Academ ia Română s - a c o n s t i t u i t i n i ţ i a l , î n 1 8 6 6 , d o a r

p e n t r u a s t a b i l i o r t o g r a f i a , g r a m a t i c a ş i d i c ţ i o n a r u l l i m b i i r o m â n e , a v â n d

d e n u m i r e a d e S o c i e t a t e a L i t e r a r ă R o m â n ă . U l t e r i o r , a a d m i s î n r â n d u ­

r i l e s a l e o a m e n i d e ş t i i n ţ ă d e p r e s t i g i u d i n m e d i c i n ă , e c o n o m i e , ş t i i n ţ e

n a t u r a l e , c o n s t i t u i n d u - s e a s t f e l d u p ă m o d e l u l A c a d e m i e i F r a n c e z e .

Î n a c e a s t ă e p o c ă a u f o s t p u s e b a z e l e c e r c e t ă r i l o r î n m a i m u l t e

d o m e n i i a l e ş t i i n ţ e i r o m â n e ş t i . Î n s f e r a ş t i i n ţ e i a u a c t i v a t p e r s o n a l i t ă ţ i

c u r e p u t a ţ i e e u r o p e a n ă , c a r e a u r e a l i z a t i m p o r t a n t e d e s c o p e r i r i c u

c o n o t a ţ i e n a ţ i o n a l ă ş i u n i v e r s a l ă : c h i m i ş t i i P e t r e P o n i ş i C o n s t a n t i n

I. I s t r a t i ş i N i c o l a e T e c l u , g e o g r a f i i G h e o r g h e V â l s a n ş i S i m i o n M e ­

h e d i n ţ i , n e u r o l o g u l G h e o r g h e M a r i n e s c u ş i i m u n o l o g u l V i c t o r B a b e ş .

Î n a s t r o n o m i e , S p i r u H a r e t a r e a l i z a t i m p o r t a n t e c e r c e t ă r i a s u p r a

m i ş c ă r i i o r b i t e l o r p l a n e t e l o r . Î n g e o l o g i e , G r . C o b ă l c e s c u a s t u d i a t

o r i g i n i l e p e t r o l u l u i r o m â n e s c . Î n d o m e n i u l m a t e m a t i c i i , a u r e a l i z a t

i m p o r t a n t e s u c c e s e S p i r u H a r e t , B o l y a i I â n o s ş i D a v i d E m a n u e l .

• 216 / Cap. VII. Civilizaţia şi cultura în epoca modernă

CURS

I o a n C a n t a c u z i n o , f o n d a t o r u l ş c o l i i r o m â n e

d e i m u n o l o g i e , a i n v e n t a t m e t o d a d e v a c c i n a r e

a n t i h o l e r i c ă ş i a f o n d a t I n s t i t u t u l d e S e r u r i ş i V a c ­

c i n u r i , c a r e - i p o a r t ă n u m e l e . A l e x a n d r u N . C i u r c u

a c o n s t r u i t ş i e x p e r i m e n t a t î m p r e u n ă c u f r a n c e z u l

J u s t B u i s s o n , p e n t r u p r i m a d a t ă î n l u m e , u n m o t o r

c u r e a c ţ i e ( 1 8 8 6 ) . I n g i n e r u l T e o d o r D r a g u ş a p r o ­

i e c t a t ş i c o n s t r u i t m a i m u l t e t i p u r i d e l o c o m o t i v e ,

u n e l e a p r e c i a t e ş i a d m i r a t e î n t o a t ă E u r o p a . R o -

d r i g G o l i e s c u a i n v e n t a t , î n 1 9 0 9 , p r i m u l a p a r a t

d e z b o r c u f u z e l a j t u b u l a r , c o n s i d e r a t p r e c u r s o r u l

a v i o a n e l o r c u z b o r v e r t i c a l . F i z i c i a n u l D r a g o m i r

H u r m u z e s c u a i n v e n t a t p r i m u l d i n a m d e î n a l t ă

t e n s i u n e ş i e l e c t r o s c o p u l c a r e - i p o a r t ă n u m e l e ,

c u a j u t o r u l c ă r u i a s o ţ i i P i e r r e ş i M a r i e C u r i e a u

d e s c o p e r i t r a d i u l . L a z ă r E d e l e a n u , c h i m i s t c u r e ­

n u m e m o n d i a l , a i n v e n t a t , î n 1 9 0 8 , u n p r o c e d e u

d e e x t r a g e r e ş i r a f i n a r e s e l e c t i v ă a c o m p o n e n ţ i l o r

a r o m a t i c i a i p e t r o l u l u i . N u m e r o a s e l e s a l e i n v e n ţ i i

a u c o n t r i b u i t l a d e z v o l t a r e a t e h n i c i i m o n d i a l e . E l

a o b ţ i n u t 2 1 2 b r e v e t e d e i n v e n ţ i i î n d i f e r i t e s t a t e .

B ă n ă ţ e a n u l T r a i a n V u i a a f o s t p r i m u l a v i a t o r -

c o n s t r u c t o r c a r e s - a d e s p r i n s d e p ă m â n t c u u n

a p a r a t d e z b o r d e p r o d u c ţ i e p r o p r i e . A u r e l V l a i c u

a c o n s t r u i t c â t e v a m o d e l e d e a v i o a n e , c u c a r e a

r e a l i z a t u n ş i r d e p e r f o r m a n ţ e i m p o r t a n t e .

A l. X e n o p o l , D . O n c i u l , N . I o r g a , V . P â r v a n , I o a n

B o g d a n , A l. P a p i u - I l a r i a n , T . C i p a r i u , I o n N i s t o r

ş . a . a u r e a l i z a t s t u d i i f u n d a m e n t a l e î n d o m e n i u l

i s t o r i e i n a ţ i o n a l e ş i u n i v e r s a l e , i m p u n â n d u - s e î n

c i r c u i t u l v a l o r i l o r ş t i i n ţ e i e u r o p e n e .

• Literatura C e le m a i m a r i v a l o r i a l e l i t e r a t u r i i

m o d e r n e r o m â n e ş t i a u f o s t c r e a t e d e m e m b r i i s o c i ­

e t ă ţ i i „ J u n i m e a ” d e l a I a ş i , g r u p a ţ i î n j u r u l r e v i s t e i

„ C o n v o r b i r i l i t e r a r e ” . Junim ism ul e r a u n c u r e n t

l i t e r a r c u t e n t ă c o n s e r v a t o a r e , c a r e c r i t i c a î m p r u ­

m u t u r i l e d i n O c c i d e n t î n d o m e n i u l c u l t u r i i , p e c a r e

l e c o n s i d e r a f a l s e , d e i m i t a ţ i e . R e p r e z e n t a n ţ i i a c e s t u i

c u r e n t p l e d a u p e n t r u d e s c o p e r i r e a v a l o r i l o r o r i g i n a l e

ş i r e s p i n g e r e a i m i t a ţ i e i . P r i n t r e c e i m a i r e m a r c a b i l i

r e p r e z e n t a n ţ i a i a c e s t u i c u r e n t a u f o s t T . M a i o r e s c u ,

M . E m i n e s c u , I. C r e a n g ă , I.L . C a r a g i a l e .

G e n i u l l u i M i h a i E m i n e s c u î n p o e z i e a m a r c a t

e v o l u ţ i a l i t e r a t u r i i r o m â n e p e n t r u u r m ă t o a r e l e

p e r i o a d e . C u l m i l e a t i n s e d e p o e t u l n a ţ i o n a l a l t u ­

t u r o r r o m â n i l o r a u c o n s t i t u i t p e n t r u m u l ţ i l i t e r a ţ i

u n e x e m p l u d e m n d e u r m a t .

Sem ănătorism ul a f o s t u n c u r e n t l i t e r a r c r e a t

d e c o l a b o r a t o r i i r e v i s t e i s ă p t ă m â n a l e „ S e m ă n ă ­

t o r u l ” ( 1 9 0 1 ) . C a ş i j u n i m i ş t i i , e i c o n s i d e r a u c ă

R o m â n i a a d e v i a t p e o c a l e f a l s ă a c a p i t a l i s m u l u i

o c c i d e n t a l . I d e o l o g u l a c e s t u i c u r e n t a f o s t i s t o r i c u l

N . I o r g a . S e m ă n ă t o r i ş t i i m a n i f e s t a u o s i m p a t i e

d e o s e b i t ă f a ţ ă d e ţ ă r a n i , c o n s i d e r â n d c ă s a t u l

e s t e p ă s t r ă t o r u l t r a d i ţ i i l o r r o m â n e ş t i a c u m u l a t e

p e p a r c u r s u l s e c o l e l o r .

R e v i s t a „ V i a ţ a R o m â n e a s c ă ” a p u s b a z e l e

c u r e n t u l u i p o p o ra n ist, a v â n d u - l î n c a l i t a t e d e

t e o r e t i c i a n p e b a s a r a b e a n u l C . S t e r e . L a a f i r m a r e a

a c e s t e i r e v i s t e a u c o n t r i b u i t M . S a d o v e a n u ş i G .

I b r ă i l e a n u . C u t o a t e c ă a v e a o p r e d i l e c ţ i e a p a r t e

p e n t r u t r a d i ţ i i l e ş i d a t i n i l e p o p u l a r e , p o p o r a n i s ­

m u l , s p r e d e o s e b i r e d e s e m ă n ă t o r i s m , n u i d e a l i z a

v i a ţ a r u r a l ă , c i p l e d a p e n t r u o c o n t i n u ă m o d e r n ­

i z a r e a a c e s t e i a .

Sim bolism ul a f o s t u n c u r e n t n o u î n l i t e r a t u r a

d e a v a n g a r d ă , c a r e l e - a c o m b ă t u t p e t o a t e c e l e l a l t e

î n p a g i n i l e r e v i s t e i „ L i t e r a t o r u l ” . P r i n t r e c e i m a i

r e p r e z e n t a t i v i e x p o n e n ţ i a i a c e s t u i c u r e n t a u f o s t

A l. M a c e d o n s k i ş i I. M i n u l e s c u .

Î n T r a n s i l v a n i a I o n L a p e d a t u s - a a f i r m a t î n

d o m e n i u l p o e z i e i s o c i a l e . I o n S l a v i c i , î n z i a r u l

„ T r i b u n a ” , a c o n t r i b u i t l a c o m b a t e r e a c u r e n t u l u i

l a t i n i s t ş i l a f o r m a r e a l i t e r a t u r i i r o m â n e m o d e r n e .

• Artele Î n p ic tu r ă ş i s c u lp tu r ă c o n ­

t r i b u ţ i a e s e n ţ i a l ă a u a v u t - o p i c t o r i i N i c o l a e G r i -

g o r e s c u ( „ V a t r a d e l a R u c a r ”), T h e o d o r A m a n ,

G h . T ă t ă r e s c u , s c u l p t o r i i I o n G r i g o r e s c u ( a u t o r u l

m o n u m e n t e l o r l u i G h . L a z ă r ş i G h . A s a c h i ) , C o n ­

s t a n t i n B r â n c u ş i , I o a n A n d r e e s c u , C a r o l S t o r c k .

Î n a rh itectu ră p r e d o m i n ă o s i n t e z ă a d i f e r i t o r

s t i l u r i ş i ş c o l i . C e l p r e d o m i n a n t p r e i a a n u m i t e

e l e m e n t e d i n a r h i t e c t u r a P a r i s u l u i d i n t i m p u l

l u i N a p o l e o n a l I I I - l e a . L a î n c e p u t u l s e c o l u l u i a l

X X - l e a s e a f i r m ă u n s t i l a r h i t e c t o n i c r o m â n e s c ,

i n s p i r a t d e m o d e l u l b r â n c o v e n e s c ş i d e a r h i t e c t u r a

ţ ă r ă n e a s c ă . C e i m a i r e p r e z e n t a t i v i a r h i t e c ţ i a i a c e s ­

t u i s t i l a u f o s t A l. O r ă s c u ş i I o a n M i n c u ş i u n ş i r

d e m e m b r i a i ş c o l i i d e a r h i t e c t u r ă d i n B u c u r e ş t i .

T eatrul r o m â n e s c s - a d e z v o l t a t ş i a f o s t c u ­

n o s c u t d a t o r i t ă a c t o r i l o r c a r e a u j u c a t d r a m e l e

ş i c o m e d i i l e l u i V . A l e c s a n d r i , I .L . C a r a g i a l e , B .

D e l a v r a n c e a ş . a . T r u p e d e a c t o r i d e l a t e a t r u l d i n

I a ş i a u o r g a n i z a t m a i m u l t e t u r n e e î n B a s a r a b i a ,

î n s p e c i a l l a C h i ş i n ă u .

M uzica a e v o l u a t d a t o r i t ă a c t i v i t ă ţ i i F i l a r m o n i ­

c ii ( î n f i i n ţ a t ă î n 1 8 6 6 ) ş i t a l e n t u l u i c o m p o z i t o r i l o r

C i p r i a n P o r u m b e s c u , G a v r i i l M u z i c e s c u . M a r e l e

m u z i c i a n G e o r g e E n e s c u ( „ P o e m a r o m â n ă ”) c o n ­

s i d e r a c ă m e n i r e a m u z i c i i e s t e s ă a p r o p i e i n i m i l e

î n t r - o c a l d ă î n f r ă ţ i r e .

Palatul Administrativ şi de Justiţie din Iaşi, construit în stil

neogotic în anii 1906-1920. Azi, Palatul Culturii.

Civilizaţie şi cultură românească (sec. XIX - începutul sec. XX) / 217 •

DOSAR

B.P. H asdeu (1 8 3 8 -1 9 0 7 )_________________

Fiul scriito rulu i Al. H âjdeu, s-a

ocupat de istorie, lingvistica şi dram aturgie. A fost prim ul savant care a

descris a m a n u n ţit ro lu l d a c ilo r în

etnogeneza românilor.

„In toate epocile au fost poeţi pe

care flâ m â n d a sârâcie, ia r uneori

de şertăciunea, pentru o ticâloa sâ

pâine, însoţita de o °i mai ticâloasâ

lauda, îi încovoia tâm âitori dinaintea

celor puternici. In toate epocile s-au vâzut însâ °i de acele

fire semeţe, înalte, vrednice de solia ce le-a dat-o dum nezeirea, care niciodatâ n-au întins mânâ cerşâtoare câtre

vreo m ârire pâm ânteascâ."

B.P Hasdeu

I

 Analizează spusele lui B.P. Hasdeu. Exprimă-ţi opinia

formulând argumente pro sau contra.

Eudoxiu H u rm u za k i (1 8 1 2 -1 8 7 4 )

A studiat la Universitatea din Viena.

Incâ în anii studenţiei a manifestat un

interes deosebit pentru documentele

depozitate în arhivele capitalei Austriei. Aceastâ pasiune s-a transformat cu tim pul într-o preocupare ce

a devenit sensul vieţii sale. Printr-o

muncâ prodigioasâ, E. Hurmuzaki a

reuşit sâ colecţioneze peste 3.000 de

documente referitoare la istoria rom ânilor, pe care le-a

depistat în diferite arhive strâine. Ele au alcâtuit primele

11 volume ale celei mai prestigioase colecţii de documente

publicate de Academ ia Românâ. Aceastâ colecţie a fost

ulterior com pletatâ cu alte volum e alcâtuite de alţi istorici

şi num ârâ în prezent 44 de volume.

I t f J ' ra ia n V u ia (1 8 7 2 -1 9 5 0 )_________________

A inventat primul aparat de zbor. A studiat, în paralel, la

şcoala Politehnicâ din Budapesta şi la Facultatea de Drept,

la absolvire luându-şi licenţa de inginer şi licenţa de jurist.

In 1901 şi-a luat doctoratul în ştiinţe juridice, dar pasiunea

pentru aeronauticâ a fost mai mare. In 1903, în Franţa

obţine brevetul de invenţie pentru aeroplanul-autom obil

de construcţie proprie. La 18 martie 1906 a realizat primul

zbor autopropulsat din istorie la bordul avionului sâu Vuia I.

| ^ A urel V laicu (1 8 8 2 -1 9 1 3 )

In 1909 construieşte un planor în

com una sa natalâ. La Bucureşti, cu

sprijinul prietenilor sâi, printre care erau

şi scriitorii A. Vlâhuţâ, şi G. Coşbuc, a

reuşit construcţia unui aeroplan. Spiru

Haret a asistat la o demonstraţie de

zbor a lui A. Vlaicu şi a reuşit sâ obţinâ

aprobarea autoritâţilor pentru construirea aeroplanului Vlaicu I pentru armatâ.

In câteva luni avionul a fost construit. A.

Vlaicu a plecat la Paris pentru a procura motorul necesar,

unde l-a întâlnit pe Traian Vuia, care i-a acordat întregul

sprijin. In 1910 experimentarea avionului s-a încununat de

un succes deplin. Era printre cele mai bune din lume la acea

orâ. România era a doua ţarâ, dupâ Franţa, care folosea

avionul în scopuri militare. In acelaşi an, construieşte avionul

Vlaicu II, mult mai perform ant (zbor la înâlţimea 1000 m,

vitezâ medie 90 km /orâ).

In anul 1913, a început lucrul asupra avionului Vlaicu

III, prevâzut sâ fie construit în întregime din metal. Era o

performanţâ absolutâ. N-a reuşit sâ-şi ducâ pânâ la capât

proiectul, deoarece la 13 septembrie 1913, încercând sâ

zboare peste Carpaţi, s-a prâbuşit gâsindu-şi moartea.

E Spiru H a re t (1 8 5 1 -1 9 1 2 )

t M

* 4

4 *

Unul dintre cei mai m ari ctitori de

şcoală rom ânească din epoca m o ­

dernă, a fost profesor universitar, m inistru al Cultelor şi Instrucţiunii Publice,

a iniţiat o mişcare de alfabetizare a

populaţiei din m ediul rural.

In 1 91 0 publică „Mecanica socială",

utilizând pentru prima oară matematica

în cercetarea fenom enelor sociale.

| f | ~ Vasile Stroescu către a rd e le n i (1 9 1 0 )

"Aici aveţi sprijinul meu bânesc, ajutaţi-vâ repede şi

bine. Cârţi şi iarâ cârţi, şcoli şi iarâ şcoli, biserici şi iarâşi

biserici - prin ele ne vom ridica sufletul şi vom fi stâpâni

pe cunoştinţe, bogâţii ce nu se pot fura şi nu se pot gâtui."

I G^ D espre p ro b le m e le activităţii ştiinţifice

„Pe când alte naţiuni se fâlesc cu descoperirile lor şi le

pun în aplicare pe o scarâ cât se poate de întinsâ, la noi

în ţarâ, acela care face descoperiri utile este câteodatâ

persecutat şi îm piedicat în aplicarea lor, chiar de câtre

aceia care ar trebui sâ-i dea ajutorul. O ricât ar fi ele de

dubioase, care vin însâ din strâinâtate sunt prim ite la noi

cu braţele deschise..."

Victor Babeş

I

 Comentează problema pe care o semnalează

savantul român. Mai continuă azi această

atitudine neraţională faţă de talentele locale?

• 218 / Cap. VII. Civilizaţia şi cultura în epoca modernă

STUDIU DE CAZ EVALUARE

A. T P E a AAVPURtf

KIKOA. BT.AMESKK.

B&EI&

LITTERAR/

D A C A

Rir.r ROMANUL ■ mniii ni# uni UIMII

'l'l / 1 IM >i|

Ii» I7J* M*.

Titluri ale publicaţiilor

româneşti de epocă

i m u f * Koae*»*»! î<au'oo»A

1845.

Presa româneasca în sec. al XlX-lea

În epoca m odernă nivelul general de cultură al populaţiei creşte,

tot m ai m ulţi cetăţeni s u n t interesaţi de viaţa societăţii. În oraşe

ap ar num eroase publicaţii periodice, în special ziare şi reviste. În

ele vedeau lum ina tiparului creaţii literare, articole şi studii am ple

despre toate aspectele vieţii oamenilor.

În an u l 1829, su b redacţia lui I.E. R ădulescu, la B ucureşti

apare prim ul periodic rom ânesc, „Curierul rom ânesc”, iar la Iaşi,

sub redacţia lui Gh. Asachi - „Albina rom ânească”. În Moldova M.

Kogălniceanu publică o revistă de istorie - „Arhiva rom ânească”,

şi u n a literară - „Dacia literară”. La revista literară „Propăşirea”

M. Kogălniceanu a colaborat cu V. Alecsandri şi C. Negruzzi. În

M untenia N. Bălcescu editează „Magazin istoric p entru Dacia”. Din

categoria presei de partid s-au rem arcat „Timpul”, ziarul Partidului

Conservator, la care au colaborat M. Em inescu. I. Slavici, I. L.

Caragiale, şi „Românul”, organul liberalilor, condus de C. A. Rosetti.

În T ransilvania şi Bucovina, alături de şcoală şi biserică, presa

a ju c a t u n rol im portant în m u n ca de redeşteptare a conştiinţei

naţionale a rom ânilor. La Braşov, din 1838 apare ziarul „Gazeta

de Transilvania”. Ziarul „Telegraful Rom ân”, fondat de m itropolitul

Andrei Ş aguna (1853), a ap ă ru t cu unele întreruperi pe p arcu rsu l

întregii perioade de dom inaţie străină. Ziarul „Bucovina”, editat de

fraţii Gheorghe şi Alecu H urm uzaki, în 1850, a fost suprim at. Doar

peste 15 ani, la Suceava, a ap ă ru t o n o u ă publicaţie rom ânească,

„Revista politică”, iar m ai târziu la C ernăuţi - ziarul „Patria”.

Presa periodică su p u n e dezbaterilor cele m ai im portante problem e politice, ideologice, de cultură. E a contribuie la im plicarea

societăţii în procesul luării deciziilor de către conducerea statului.

Cu ajutorul presei su n t ap ărate valorile dem ocratice, societatea

înregistrând, astfel, o continuă m aturizare şi perfecţionare.

Prim a publicaţie din ţin u tu l dintre N istru şi P ru t a ap ă ru t în

an u l 1854: „Revista regiunii B asarab ia”, în lim ba rusă. În lim ba

rom ână a ap ă ru t ulterior revista „M esagerul B asarabiei” (1883),

apoi „B asarabia”, „Viaţa B asarabiei”, u n d e erau publicate articole

despre folclorul, tradiţiile, literatu ra şi istoria românilor.

1 . C aracterizează, în 5-7

propoziţii, situ aţia culturii

rom âneşti în secolul al

XIX-lea.

2 . Prezintă sch iţa u n u i ziar

de epocă cu titlul „Cultu ra ro m ân ească în epoca

m o-dernă”. Ce rubrici

ai p ropune p e n tru acest

ziar? A rgum entează-ţi

alegerea.

3 . Analizează o in stitu ţie cultu ra lă din perioada m odern ă la alegere: şcoală,

universitate, academ ie,

editură, asociaţie, cen tru

ştiinţific, teatru etc.:

- Ce obiective realizează

in stitu ţia?

- C um a evoluat ea pe

p arcu rsu l anilor?

- Ce succese a înregistrat

şi cu ce problem e s-a confru n tat?

„...M oldovenii crescuţi în cultura ruseasca, precum şi înşişi

ruşii care s-au gra bit sa asculte

cele doua concerte simfonice au

ram as copleşiţi de prestaţiunile

orchestrei şi de talentul Dlui G.

Enescu. U rm arind cu o atenţie

neobişnuita aceste concerte, publicul nu ştia ce sa adm ire mai mult:

vigoarea şi precizia orchestrei, ori

adm irabila bagheta a maestrului,

care se mişca fermecata de geniul

sau sclipitor...

Ambele concerte, prin strălucirea lor, au fost o revelaţie orbitoare

pentru ruşi şi o biruinţa definitiva

a culturii rom âneşti..."

Ziarul „România noua" despre

concertele susţinute de G. Enescu

la Chi°inau, 27 martie 1918.

I

 Determină importanţa pe care

a avut-o presa pentru formarea

opiniei publice şi pentru ridicarea

nivelului de cultur[ ]n societate.

Restabile=te, ]n colaborare cu

colegii, o revistă sau un ziar din

epoca modernă.

Civilizaţie şi cultură românească (sec. XIX - începutul sec. XX)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu